REGIO – Vanaf 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdhulp. Om de veranderingen zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen, kunnen huidige cliënten komend jaar hun huidige jeugdhulpaanbieder houden. De zeventien gemeenten in de Alblasserwaard/Vijfheerenlanden, Drechtsteden en Hoeksche Waard hebben dat in contracten vastgelegd met 97huidige jeugdhulpaanbieders. 

Met de afspraken is in Zuid-Holland Zuid formeel geregeld dat huidige cliënten hun rechten houden op de hulp voor hun kind voor de duur van de indicatie in 2015. Ook is hiermee de jeugdhulp voor nieuwe cliënten in 2015 geregeld. Cliënten die nu een indicatie hebben voor hun kind die doorloopt in 2015, behouden de hulp totdat de indicatie afloopt in 2015 (uiterlijk tot 31 december). Ze worden komende maanden door hun huidige jeugdhulpaanbieder verder geïnformeerd over hoe de hulp doorgaat en wat er verandert. Wanneer de indicatie in 2015 afloopt, kunnen cliënten zelf contact opnemen met de jeugdprofessional(s) uit het jeugdteam, het sociaal (wijk)team of het Centrum Jeugd en Gezin in hun gemeente. Dan volgt een gesprek over welke hulp er nodig is en wordt samen een ondersteuningsplan gemaakt. Een belangrijke verandering is dat voor de inzet van de jeugdprofessional geen indicatie van het CIZ of Bureau Jeugdzorg meer nodig is. Dit geldt ook voor cliënten met een persoonsgebonden budget. Dit loopt door tot uiterlijk eind 2015, tenzij de indicatie eerder afloopt. PGB-houders krijgen deze week een brief en een veel gestelde vragenlijst over de veranderingen.

Samenwerking 

Om goede jeugdhulp tegen een goede prijs in te kopen hebben de zeventien gemeenten de krachten gebundeld. Zo ligt de gezamenlijke inkoop bij de Serviceorganisatie Jeugdhulp Zuid-Holland Zuid. De afgelopen maanden heeft deze organisatie namens de gemeenten 97 contracten afgesloten. Vanaf 1 december is op de site www.jeugdzhz.nl te zien welke partijen gecontracteerd zijn. Naast de inkoop zijn door de gemeenten gezamenlijk afspraken gemaakt over richtlijnen voor het PGB, de regionale verdeling van het budget voor jeugdhulp, de financiële risico’s en de nieuwe werkwijze met jeugdprofessionals in de gemeenten. De gemeenteraden hebben hiermee ingestemd.

Vast aanspreekpunt

Vanaf 1 januari 2015 werken er in de gemeenten jeugdprofessionals waar inwoners terecht kunnen. Deze verlenen hulp op het gebied van opgroeien en opvoeden, geestelijke gezondheidszorg en zorg voor kinderen met een verstandelijke beperking. Als zij zelf niet de nodige hulp kunnen bieden, kunnen ze er een andere hulpverlener bij halen. Waar of door wie het kind/gezin ook geholpen wordt, de jeugdhulpprofessional blijft indien nodig en gewenst het vaste aanspreekpunt voor het gezin. Vanaf 1 januari worden geen indicaties meer afgegeven. Dat betekent dat hulpvragers sneller geholpen kunnen worden door de jeugdprofessional die in overleg met het kind/gezin bepaalt welke hulp nodig is. Er wordt een ondersteuningsplan gemaakt, waarbij ook naar ondersteuning vanuit het sociale netwerk of vrijwilligers wordt gekeken. Als er gespecialiseerde hulp nodig is wordt hiervoor op basis van het ondersteuningsplan een beschikking afgegeven door de Serviceorganisatie. De jeugdprofessional zoekt samen met het gezin de juiste expert voor de specialistische hulp.