DORDRECHT – In de Trinitatiskapel werd maandag flink gediscussieerd. ’s Avonds door volwassenen, overdag door basisscholieren. Het kinderdebat was onderdeel van ‘Debat in de Stad, Grote Kerk Dordrecht’ en werd samen met de Statenschool georganiseerd. Het debat had een zeer uitnodigende uitkomst, aldus Angela Franken van de school en Ilse Fernhout, die betrokken is bij de debatreeks. (Foto’s: Thymen Stolk)

Debatteren stimuleert kinderen dieper na te denken. Op inhoud en over de vorm. Tijdens het debat zoeken naar argumenten om je mening te onderbouwen. Presenteren van jezelf. Je argumenten overtuigend kunnen brengen. Luisteren naar de ander. Oefenen van communicatieve vaardigheden. In het onderwijs is debatteren vooral te zien als een spel, waarbij het draait om overtuigingskracht en geloofwaardigheid. Basisschoolkinderen kunnen heel goed debatteren over onderwerpen die in hun belevingswereld passen, zoals gamen, mobieltjes, spinners, schoolregels, bedtijden en regels die ouders stellen.

Dialoog

In de Trinitatiskapel debatteerden de kinderen in aanwezigheid van onderwijswethouder Peter Heijkoop over de stelling ‘Ouders moeten volledige controle krijgen over het internetgebruik van hun kinderen’. De ene groep kinderen verdedigde het standpunt van de ouders, de andere groep het standpunt van de kinderen. De betogen van de kinderen waren vlammend, vertellen Franken en Fernhout. “Ouders zijn bezorgd en willen controle hebben of krijgen. Kinderen zeggen de gevaren in te kunnen schatten en hierin zelf keuzes te willen maken. Het aantal gevallen waarin het verkeerd gaat is minimaal en niet legitiem om daardoor andere ‘beveiligingskeuzes’ te maken. De kinderen deden een oproep tot dialoog. Samen in gesprek gaan en samen die keuzes maken. Dat is precies de essentie van dit debat. Wij bieden geen kant-en-klare oplossing. Maar vragen iedereen om deze situatie te bespreken aan de eettafel, in de bank, als er maar met elkaar gesproken wordt.”