“Stuurman aan wal”

Vormen de Drechtsteden een stedelijke agglomeratie, waarin de bewoners het hart van de grootste stad ervaren als het regionale, bruisende centrum? Als dat zo zou zijn, dan moet er in zo’n gebied met meer dan een kwart miljoen inwoners toch openbaar vervoer zijn, waarmee je ook ’s avonds laat makkelijk naar huis kunt? Dat is er echter nog steeds niet. De waterbus moest dat gat gaan opvullen, maar het opzetten van een proef daarmee lijkt inmiddels teveel gevraagd.
Politieke weerstand van met name D66 en de SP zorgde ervoor dat er in het Haagse Provinciehuis afgelopen week géén beslissing genomen werd over het aangaan van die proef. Er komt nog een herkansing op 1 juni, maar of de waterbus dan nog deze zomer de late klanten gaat vervoeren valt te betwijfelen. Jammer, want het ideetje van de PvdA was goed. Eigenlijk vindt iedereen dat. Maar als er gevraagd wordt om de knip te trekken, wordt het een ander verhaal.
De exploitant vaart al voor 60 procent op subsidie, dus die heeft baat bij volle bootjes en niet, zoals de baas eerder zei “afvaarten met vijf of zes man aan boord”. Dat zei meneer Gerbrand natuurlijk niet voor niets… Maar als politici, horecaondernemers, festivalbazen en zelfs columnisten hem graag ’s avonds wat langer zien doorvaren, tsja, dan wil hij dat natuurlijk best doen. Inmiddels lijkt echter de twijfel te hebben toegeslagen en van uitstel zou wel eens afstel kunnen komen.
De onderbouwing van de grote vraag naar de aanvankelijk zelfs nachtboot genoemde uitbreiding van de dienstregeling, was niet meer dan een enquête op internet, waar een paar honderd mensen aan meededen. Niet zo gek dus dat er in het Provinciehuis een paar mensen achter hun oren krabben als gevraagd wordt om eventjes een grote zak gemeenschapsgeld te geven. Als het aan mij ligt, komt er een klein zakje, voor een proef van één zomer, in plaats van twee jaar.
De Drechtsteden zijn te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Met de wens voor beter openbaar vervoer in de late uurtjes dreigt de regio tussen wal en schip te geraken. Als inwoners en bedrijven echt zo graag die waterbus zien doorvaren, dan is er mèèr nodig dan een goedwillende initiatiefnemer en wat sympathisanten. Anders zijn we in de boot genomen. Maar om dat te weten te komen, moet er toch echt een proef genomen worden.

Kronkelaar