DORDRECHT – Op de vroege zaterdagochtend van 3 maart verzamelen 175 zangers uit binnen- en buitenland zich in de Wilhelminakerk. Elke zanger heeft zijn eigen, lange weg afgelegd van oefenen en repeteren. Op deze ochtend komen duizenden oefenuren die in eenzaamheid zijn doorgebracht tot een eind. Vanaf 10.00 uur repeteren al deze stemmen om tot een harmonieus koor gesmeed te worden. Een uitdaging die in één dag volbracht moet worden. ’s Avonds worden twee muziekstukken uitgevoerd voor publiek in de Wilhelminakerk, die vanaf 19.00 uur is geopend. Om 19.30 uur start de uitvoering. Het repertoire voor Dordtissimo van dit jaar is een combinatie van delen van de Messiah van Händel voor de pauze en de Armed Man van Jenkins na de pauze. (Archieffoto: Richard van Hoek)

Vele deelnemers hebben al eerder meegedaan aan een dergelijk evenement, dat zijn oorsprong kent in de Royal Albert Hall in Engeland. Daar is het scratch-gebeuren uitgevonden en verspreid over heel de wereld. De samenwerking tussen dirigent Ries van der Zouwen en het Dordts Kamerorkest stonden eerder garant voor prachtige muziekevenementen. Met de Messiah zingt het koor zich als het ware de moed in door te zingen wat je onder de druk van het wereldnieuws soms nauwelijks meer kunt geloven: het komt goed. Het koor zegt daar op het eind middels een magistrale fuga een daadkrachtig ‘amen’ op. Met The Armed Man worden we, in beeld en geluid, meegenomen in de verschrikkingen van de oorlog. Zonder een pacifistische moraal of specifieke geloofsovertuiging te verkondigen kan de vraag worden gesteld waarom er, ondanks de vele lessen uit het verleden, nog steeds naar de wapenen wordt gegrepen. De opbouw van The Armed Man leidt door alle stadia van oorlog. In de muziek komt dit tot uiting in dreiging, agressie, ontzetting en verdriet om uiteindelijk uit te komen bij hoop en vrede. Tijdens de uitvoering wordt een film vertoond met pijnlijke herinneringen van de afgelopen 100 jaar, sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog. Daarmee is deze uitvoering een herdenking van al het geleden leed. Jenkins maakt gebruik van diverse teksten die hindoestaanse, islamitische, joodse en christelijke tradities verbinden. Zij maken zichtbaar dat oorlog overal is en van alle tijden. De imam van de Ayasofya Moskee Dordrecht levert ook een belangrijke bijdrage in het begin van het muziekstuk.

Kaarten zijn voor 15 euro te koop in de voorverkoop (bij Dordrecht Klassiek, de Kleister en Present op de Voorstraat West) of voor 20 euro aan de kassa bij de entree van de kerk aan de Blekersdijk in Dordrecht. Einde van het concert ligt rond 22.00 uur.