DORDRECHT – Sinds deze week werkt het Albert Schweitzer ziekenhuis met zuilen bij de ingang, waarop bezoekers drie vragen moeten beantwoorden voor zij naar binnen kunnen. Tot nog toe stond er een tent voor de ingang waar elke bezoeker mondeling bevraagd werd naar corona-gerelateerde klachten. De vijf zuilen moeten er, samen met een aparte ingang voor de polikliniek bloedafname, voor zorgen dat de doorstroming vlot verloopt en (mogelijke) coronapatiënten snel gescheiden worden van de andere bezoekers.(Foto’s: Thymen Stolk)

Anna Kaptein is afdelingshoofd van onder andere patiënten begeleiding en vrijwilligerszorg. Ze vertelt: “Tijdens de eerste coronagolf werd een groot deel van de reguliere zorg afgeschaald, waardoor er veel minder patiënten en bezoekers in het ziekenhuis kwamen. Tijdens deze tweede golf proberen we zo veel mogelijk alle reguliere zorg door te laten gaan. Dat betekent een grote opgave om mensen zo veilig mogelijk te kunnen ontvangen. We willen snel inzichtelijk krijgen wie van de bezoekers wellicht een Covid-19-besmetting heeft en wie niet, om deze bezoekstromen te kunnen scheiden. Wie online de drie vragen kort voor het bezoek aan het ziekenhuis beantwoord heeft, hoeft de vragen aan de zuil niet in te vullen. Op de parkeerplaats voor het ziekenhuis hangt een spandoek met een QR-code, die ze hiervoor ook kunnen gebruiken.”

Risico verkleinen

“Een bezoek aan het ziekenhuis voor een medische afspraak willen we zo kort mogelijk laten duren. Dat betekent dat we het niet aangenaam maken met koffie en thee om te blijven. We vragen van mensen dat ze zoveel mogelijk alleen naar een afspraak komen en ook het bezoek aan patiënten die hier langere tijd verblijven, beperken we tot één per patiënt tegelijkertijd. We registreren niet wie er bij ons binnenkomt. De zuilen zijn een anonieme screening om de kans op besmetting met corona zo klein mogelijk te maken. Behalve de vragen op de zuil, vragen we de mensen bij binnenkomst een eigen mondkapje op te zetten. Wanneer een bezoeker één van de drie vragen met ‘ja’ beantwoordt, dan krijgt deze een speciaal medisch mond-neusmasker.”

Gezichtsscherm

Bezoekers van ASz worden bij de ingang opgevangen door twee vrijwilligers die vriendelijk vragen de vragen op de zuil te beantwoorden en een mondkapje op te zetten. Wie het ziekenhuis binnenkomt, stapt een hele andere situatie binnen dan enkele weken geleden. De meeste medewerkers dragen een plastic scherm voor het gezicht en anders een mondkapje. Ook de vrijwilligers hebben een gezichtsscherm op. Anna: “We zijn heel blij met die vrijwilligers. Tijdens de eerste coronagolf zijn alle 500 vrijwilligers, die bijna allemaal 50+ zijn, voor hun eigen veiligheid naar huis gestuurd. Toen was de reguliere zorg afgeschaald en zaten er medewerkers zonder werk thuis. Zij konden inspringen op de plekken van de vrijwilligers en verwelkomden de mensen bij de ingang. Nu werkt iedereen die niet zelf ziek is gewoon door. We hebben de medewerkers die kunnen werken dus hard nodig voor het medische werk.”

Meer vrijwilligers nodig

Anna vervolgt: “Van de 500 zijn er nu maar 100 vrijwilligers inzetbaar. Gelukkig krijgen we elke week wel één of twee mensen die zich aanmelden als vrijwilliger. Na een screening of iemand geschikt is, krijgt deze instructies en kan hij of zij aan de slag. De gastheren en -vrouwen staan hier van ’s morgens 08.00 tot 19.30 uur in drie shifts. Op zaterdag en zondag is dat alleen tijdens bezoektijd van 15.00 tot 19.30 uur. De meeste vrijwilligers komen twee shifts per week in actie. We zorgen goed voor hen: ze krijgen reiskosten- en parkeervergoeding, een kerstpakket en een jaarlijks diner met elkaar aangeboden. Voor dat laatste moet dit jaar waarschijnlijk een alternatief gevonden worden. We hopen dat meer mensen zich aanmelden als vrijwilliger. Nieuwe vrijwilligers zijn ook nodig voor het rijden van patiënten in bed van de ene naar de andere afdeling, voor bijvoorbeeld onderzoek. Het koffie en theeschenken op de afdeling door vrijwilligers is voorlopig geschrapt.”