DORDRECHT – Hans Janssen is directeur van de regionale ambulancedienst. Hij schrijft iedere maand voor Dordt Centraal een column over zaken die hem raken binnen en buiten de zorg.

Oké, het grootste deel van de samenleving is ervan overtuigd dat we meer moeten investeren in duurzaamheid. De wetenschappelijke overtuiging die hierachter schuilgaat, is niet mis te verstaan: alles wat nieuw wordt geproduceerd, gaat ten koste van de grondstoffen die de Aarde ons levert. De planeet wordt als het ware leeggevreten, waardoor het biologisch evenwicht verstoord raakt en ziektekiemen en ander ongerief de ruimte krijgen op zoek naar nieuw evenwicht. Met alle gevolgen van dien…

Tot zover de populaire vertaling van hetgeen onderzoekers ons vertellen. Als gezond denkend mens kan ik me wel iets voorstellen bij die redenering. Maar waar eindigt ons consumentengedrag en waar begint circulair gedrag? Binnen onze ambulancedienst piekeren wij ons suf met diverse collega’s over die vraag. We moeten immers de versleten ambulances vervangen…toch? Of ze nu elektrisch worden aangedreven of niet. We zullen iets structureels moeten veranderen in ons koopgedrag. Meer onderhoud? Meer hergebruik? Niet altijd maar nieuw en meer en groter en sneller.

Hoe schril staat dit in contrast met wat we dagelijks om ons heen zien. Het economisch model van de wereld lijkt nog steeds volledig gebaseerd op meer en vaker kopen en vooral veel winst. Als ik een film kijk op tv, schrik ik van de hinderlijke en overstelpende hoeveelheid reclame die tussendoor op kijkers wordt afgevuurd. Sun, T-Mobile, Iglo spinazie, Tripel Karmeliet, Always Ultra, Pearle, Rivella, SNS bedrijfshypotheek, Gamma, Allianz Direct, wijnvoordeel.nl, Magnum, Jumbo, Veronica Offside, Opel, onecasino.nl, Profel kozijnen, Bel Simpel, SpecSavers , Heks’nKaas, Aldi, Volkswagen, Prominent, Lebara, ING, Bamboo Basics, Witte Reus, Toyota, Bol.com, 777.nl, Nivea , Zalando, Holland Casino, Douwe Egberts, Ambi Pur, Lipton Ice, Kiosk.nl, Birra Moretti, DubbelFriss, Albert Heijn, BeterBed, Kruidvat, Gamma, Pluto Sport, Radler 0.0, Revitalift van L’Oreal, Robijn, Appelsientje, Gilette Venus, Exterioo tuinmeubelen, Ben Sim only, Vodafone, Max Factor, Lenor, Witte Reus, Amslod fietsen, Gall & Gall, Albert Heijn, Unive, Bet 365, Zeeman, Durex. Kopen, kopen, kopen.

Het werd ons te veel, we hebben de tv uitgezet en zijn maar weer van de bank af gekomen. Nu snap ik best dat ook producenten en winkelketens voorlopig nog worstelen met duurzaamheid en circulair gedrag. Maar kunnen die bloedirritante reclames dan alsjeblieft alvast van het scherm af?

Hans Janssen