DORDRECHT – Dordtse 65-plussers die deze maand gratis van het openbaar vervoer gebruik willen maken, kunnen dat alleen doen door niet in- en uit te checken. Daar kwam Jan van de Merwe achter na een hele reeks telefoontjes naar Qbuzz en bezoekjes aan het Stadskantoor en de servicewinkel van de nieuwe vervoerder. (Archieffoto: Thymen Stolk)

Van der Merwe kwam er donderdag na een busrit door Dordrecht achter dat er ten onrechte 1,66 euro was afgeschreven van zijn OV-chipkaart. De Dordtenaar heeft een abonnement waarmee hij, voor een eenmalig bedrag van 13,50 euro per jaar, gratis met de bus mag reizen. “Ik heb Qbuzz gebeld. Daar kreeg ik te horen dat ik een contactformulier moest invullen. Ik ga toch voor dat bedrag geen tijd steken in het invullen van een zo’n formulier? Ik denk dat velen daar zo over denken. Dan heb je het met duizenden 65-plussers al snel over grote bedragen.” Hij trok aan de bel bij het Stadskantoor en kreeg daar te horen dat hij voorlopig maar niet moest in- of uitchecken. “Maar dan heb ik straks een boete te pakken.”

Geen bekeuringen

Dat laatste gaat niet gebeuren. Er blijkt in december iets niet goed te zijn gegaan bij de overgang van Arriva naar Qbuzz. De afspraak was dat 65-plussers met het gratis OV-abonnement deze maand nog zouden reizen op hun Arriva-abonnement. In de laatste week van deze maand zou dat dan bij de servicewinkel op de Burgemeester de Raadtsingel 2 omgezet kunnen worden naar een Qbuzz-abonnement. Dit is niet goed gegaan, waardoor er toch bedragen werden afgeschreven. Per 1 februari zijn die problemen opgelost, meldt Qbuzz. Tot die tijd hoeven 65-plussers met het gratis OV-abonnement niet in te checken en zullen zij ook niet bekeurd worden. Reizigers die constateren dat er ten onrechte bedragen zijn afgeschreven, zullen toch dat contactformulier moeten invullen op www.qbuzz.nl (Service & Contact > Restitutie). Ze kunnen zich ook melden bij de servicewinkel bij het Centraal Station. In de laatste week van deze maand kan de doelgroep zich daar ook met de betreffende brief van de gemeente melden om hun abonnement te verlengen.