DORDRECHT – Gastouder Pauline Treffers uit Dubbeldam is gedupeerd door het voorlopige verbod op het gebruik van de Stint dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vorige week uit voorzorg afkondigde. Aanleiding is het ongeval met zo’n elektrische bolderkar, waarbij op 20 september in Oss vier kinderen om het leven kwamen. “Dit heeft grote gevolgen voor mij als gastouder”, zegt ze. “Ik vind het een overhaaste maatregel op basis van eenzijdig onderzoek.” (Foto: Thymen Stolk)

Vooropgesteld: Pauline was ook ontdaan door het nieuws over het ongeval. “Ik kreeg kippenvel toen ik het hoorde. Ik ben er heel verdrietig om geweest. Maar ik heb nooit gedacht dat het aan het product zelf ligt. Er is een hetze tegen de Stint ontstaan, maar er is nog helemaal niet duidelijk waardoor het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Ik rijd al vier jaar lang, iedere dag met mijn Stint. Ik heb nooit noemenswaardige problemen gehad. Hooguit een accu die niet optimaal oplaadde. Het gaat om een vervoersmiddel dat bij het op de markt komen is goedgekeurd. Elk jaar wordt mijn Stint opnieuw gekeurd. Ik heb er fors in geïnvesteerd en nu wordt hij na discutabel onderzoek van de ILT (Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, red.) verboden.”

Ideaal vervoersmiddel

Pauline heeft vijf dagen per week telkens zes kinderen onder haar hoede als gastouder en gebruikt de Stint ook veel voor privédoeleinden. “Van en naar school, even naar de speeltuin, naar zwemles, de honden uitlaten. De Stint is een ideaal vervoersmiddel voor mij. Je kunt er heel gemakkelijk spontaan even mee op uit. Ik vind het ook heel erg voor de fabrikant. Die heeft dit product uit idealistische motieven ontwikkeld en levert superservice. Op deze manier gaat het bedrijf kapot en dat vind ik heel erg. Er worden veel verhalen verspreid in de media. Bijvoorbeeld over de tussentijdse aanpassingen die aan de Stint zijn gedaan. Maar dat zijn allemaal aanpassingen die volgens de regels niet gemeld hoefden te worden. Dat stoort mij misschien nog wel het meest: iedereen heeft een mening en denkt er iets vanaf te weten.”

Niets gehoord

De Stint heeft Pauline 8.000 euro gekost. Voorlopig staat hij werkeloos in de schuur en heeft ze voor een half jaar een vervangende speciale kinderwagen moeten huren. “Geen ideale oplossing. Het bizarre is dat ik alleen via de media heb gehoord dat ik de Stint niet meer mag gebruiken. Ik heb officieel niets gehoord en weet niet wat er gebeurt als ik er toch mee ga rijden. Geen van de ouders heeft mij gevraagd de Stint niet meer te gebruiken. Sterker nog, ze hebben allemaal gezegd: ‘Pauline, we vertrouwen je’. Ik hoop dat er snel een positief besluit komt. Ik weet dat er een gastouder in Almere een kort geding heeft aangespannen tegen het verbod en ook de fabrikant van de Stint stapt naar de rechter. Dit verbod is vreselijk. Als er een ernstig auto-ongeluk plaatsvindt, worden toch ook niet meteen alle auto’s van de weg gehaald?”

‘Potentiële veiligheidsrisico’s’

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft minister Van Nieuwenhuizen op 1 oktober geïnformeerd over de eerste voorlopige resultaten van het onderzoek naar de Stint. Deze wijzen op potentiële veiligheidsrisico’s. De minister heeft op basis van deze informatie uit voorzorg besloten de Stint voorlopig niet meer toe te laten op de openbare weg. Dit houdt in dat ze per 2 oktober 00.00 uur niet meer zijn toegestaan op de openbare weg. De eerste voorlopige resultaten uit het onderzoek geven aanleiding tot twijfels over de technische constructie, aldus de ILT. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Stint stil valt of juist niet meer remt. Daarnaast heeft de fabrikant technische wijzigingen doorgevoerd aan het ontwerp van de Stints zonder deze opnieuw ter goedkeuring bij het ministerie voor te leggen. Er wordt ook nog een specifiek onderzoek gedaan naar de elektromagnetische straling die aanwezig is bij een spoorwegovergang. Er wordt onderzocht of deze straling een effect heeft op de veiligheid van een Stint.

 

Veilig en milieuvriendelijk

BOinK, de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang, staat nog steeds achter het gebruik van de Stint. Dat liet voorzitter Gjalt Jellesma maandag aan het AD weten. Hij heeft begrip voor het feit dat verschillende kinderdagverblijven het vervoermiddel in de ban doen naar aanleiding van het vreselijke incident in Oss, maar benadrukt ook dat er in zes jaar tijd geen noemenswaardige incidenten zijn geweest met de veel gebruikte elektrisch aangedreven kar. Wat BOink betreft is het een veilig en milieuvriendelijk alternatief voor taxibusjes of fietsen of lopen met een groep kinderen.

.

 

Op de foto: Gastouder Pauline Treffers mag sinds vorige week dinsdag geen gebruik meer maken van haar Stint. Ze maakt nu noodgedwongen gebruik van een speciale, gehuurde kinderwagen.