DORDRECHT – AdLocal is de naam van een nieuw gezamenlijk platform van uitgeverijen van huis-aan-huiskranten. In totaal vertegenwoordigt AdLocal 37 huis-aan-huis-uitgevers die samen wekelijks ruim 200 kranten in Nederland uitbrengen. Het platform kent een oplage van meer dan 6 miljoen exemplaren.

AdLocal bundelt de krachten van huis-aan-huiskranten die samen 80 procent van de markt dekken. Naast een eigen website heeft Adlocal ook landelijke, gezamenlijke acties. Uniek aan Adlocal is de samenwerking tussen de 37 uitgevers. Ze geven gezamenlijk adverteerders inzichten over de kracht en toegevoegde waarde van lokale media en zorgen ervoor dat huis-aan-huiskranten hun belangrijke positie binnen de samenleving blijven vervullen. Het initiatief voor Adlocal is genomen door vier grote uitgevers: Telstar Mediagroep, Rodi Media, BDUMedia en DPG Media. Dordt Centraal is één van de ruim dertig kleinere, zelfstandige uitgevers die zijn aangehaakt.

Enorm bereik

Op adlocal.nl vinden adverteerders op één plek alle ins en outs over dit lokale medium en het aanbod van titels. Adlocal maakt deze grote hoeveelheid aan informatie inzichtelijk met een handige selectietool, waarmee adverteerders direct aan de slag kunnen. In de kaart van Nederland kunnen alle bij AdLocal aangesloten titels eenvoudig worden geselecteerd en kan met één druk op de knop direct een offerte aangevraagd worden. Huis-aan-huiskranten hebben nog steeds een enorm bereik en impact in de lokale gemeenschap. 81 procent van de Nederlanders leest huis-aan-huiskranten en 51 procent neemt actie naar aanleiding van advertenties in huis-aan-huiskranten. De zogenaamde reclame-tolerantie in huis-aan-huiskranten is het hoogst van alle mediatypen (48 procent). Bas Stikkelorum van DPG Media:Huis-aan-huis is deels een verborgen pareltje van de media: de lezer omarmt de huis-aan-krant massaal. En hopelijk kunnen wij nu met de start van AdLocal ook de adverteerder hierop wijzen en verbinden aan die 8 miljoen lezers.”

Op de foto de stuurgroep van Adlocal, met van links naar rechts: Wilfred Pouleijn (BDUMedia), Erhard Soeterbroek (Telstar Mediagroep), Kees Reinders (DPG Media), Matthijs Malipaard (Rodi Media) en Bas Stikkelorum (DPG Media).