Actueel

reageer als eerstdo 20 sep 2018

Nieuwe busdienstregeling op basis van onderzoek

DORDRECHT – Qbuzz heeft bij de ingediende offerte bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Dordrecht grondig gekeken naar het gebruik van de verschillende buslijnen. Hieruit heeft Qbuzz de conclusie getrokken dat de wijk Staart in vergelijking met het aantal gebruikers van buslijn 4 ‘overbediend’ wordt.

Volgens woordvoerder van Qbuzz Stephanie Enninga blijkt: “uit de informatiesystemen van de huidige vervoerder Arriva dat het aantal reizigers per rit van lijn 4 vanuit en naar de Staart schommelt tussen de 0 en 4. De bussen raken langzaamaan voller als deze richting het centrum van Dordrecht rijden, westelijk van de N3/Plein 1940-1945. Met het oog op een doelmatige besteding van de exploitatiesubsidie hebben wij er daarom voor gekozen vanaf december buslijn 4 elke vijftien minuten te laten blijven rijden tussen Dordrecht Centrum en Plein 1940-1945. Vanaf het Plein 1940-1945 splitsen de lijndiensten: de ene keer rijdt lijn 4 door naar de Staart de andere keer naar Papendrecht. Deze eindpunten worden daardoor ieder half uur aangedaan.”

“Uiteraard wil Qbuzz voorkomen dat mensen onnodig lang moeten wachten op de volgende bus en publiceert daarom de diensteregeling op alle haltes, in (digitale) folders, in de reisplanners van Google Maps en 9292 en voor zover aanwezig op de digitale informatieschermen bij de bushaltes. De reiziger is op die manier op de hoogte op welke tijdstippen de bus komt en hoeft nooit langer dan enkele momenten bij de halte te wachten,” aldus Enninga.

Staartbewoner Richard Bourke betreurt het dat Qbuzz zijn besluit alleen gebaseerd heeft op statistieken en het vervoer van bejaarden als kostenpost ziet. “Staartbewoners hebben de afgelopen decennia al veel moeten lijden onder andere door gif affaires, Chemours luchtuitstoot en winkelsluitingen; dit kan er ook nog wel bij.”

 

Geef een reactie