DORDRECHT – De titel ‘Beste Evenementenstad van het Jaar’ is nog maar net binnengehaald of een nieuwe beweging voor het ‘opleuken’ van de binnenstad is alweer in gang gezet. Dertig ondernemers hebben zich, op voorspraak van de POBD (Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht), verenigd in een Koplopers-Project om de klantenbinding met de Dordtenaren verder te intensiveren. (Archieffoto: Thymen Stolk)

De concurrentie met internet, leegstand, openingstijden en verbetering van de diversiteit van het aanbod zijn uitdagingen waar de deelnemers met elkaar de schouders onder zetten. In zeven sessies wordt er gewerkt aan plannen en middelen om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken en te houden. Zowel voor bezoekers als inwoners uit de stad en regio. Aan het enthousiasme van de deelnemers zal het niet liggen. Bert Braanker, van de Kleister en bestuurslid van de POBD, is zeer positief: “We werken vanuit de POBD al enkele jaren samen met Dordrecht Marketing aan de marketing van de binnenstad. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Doen in Dordrecht-app, het Dordrecht Maggezien en Dordt Vlogt. Maar van deze samenwerking krijg ik heel veel energie en ook nieuwe inzichten. Er zijn zo veel goede ideeën en mogelijkheden om nieuwe wegen in te slaan. We staan te trappelen om door te pakken.”

Consument centraal

Creativiteit, samenwerking en communicatie vormen de basis van het project. De ondernemers worden tijdens de sessies begeleid door bureau BRO en Ik Onderneem, specialisten uit de branche op het gebied van onder andere economie, ondernemerschap en toekomst vaste winkelgebieden. Dordrecht Marketing is eveneens deelnemer. Danny den Braber van Dordrecht Marketing, ondersteunt de samenwerking van harte: “Het project biedt alle partijen de mogelijkheid om écht gezamenlijk te werken aan de versterking van de binnenstad, alle ideeën worden meegenomen. De deelnemende ondernemers hebben een enorme kennis van de markt en samen kunnen we ons nog meer richten op het centraal stellen van de consument. De energie en samenwerking die er al na twee sessies is ontstaan biedt enorm veel perspectief voor de toekomst.” De laatste sessie in de reeks staat gepland op 27 mei. De ontwikkelde ideeën worden daarna concreet  uitgewerkt en voorgelegd aan de gemeente.