DORDRECHT – Op de kruising Groenedijk en de Oranjelaan heeft woensdagavond een ongeval plaatsgevonden. In de bocht klapten twee auto’s op elkaar waarna één op het gras, net voor de vijver van het park tot stilstand kwam. Beide voertuigen liepen flinke schade op. Politie, brandweer en ambulances rukten uit en ook de traumahelikopter werd in eerste instantie opgeroepen. Toen de twee bestuurders aanspreekbaar bleken, kon deze weer gecanceld worden. De politie doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. (Foto: Thymen Stolk)

De Oranjelaan is samen met de Merwedestraat in 2017 en 2018 gereconstrueerd. Op de Merwedestraat werden half januari in een half uur tijd door de politie negen verkeersovertredingen gemeten waarbij de hoogst gemeten snelheid 80 kilometer per uur was. Begin november werd een fietser aangereden op de Oranjelaan ter hoogte van Villa Augustus. De 82-jarige Dordtenaar werd geschept en kwam meters verderop in de middenberm terecht. Hij overleed enkele weken later aan zijn verwondingen. Volgens woordvoerder van verkeerswethouder Rik van der Linden, Jonne van Bochove loopt er nog onderzoek naar de precieze toedracht van dit ongeval en ook naar dat van afgelopen woensdagavond.

Reconstructie

Van Bochove: “We zien op die locaties vooralsnog geen direct verband met de reconstructie. De plekken ter hoogte van zowel Villa Augustus als richting Sumatraplein zijn niet grootscheeps veranderd, alleen is er opnieuw geasfalteerd. De Oranjelaan is een ontsluitingsweg, waar doorstroming belangrijk is. De verandering op een gedeelte van de Oranjelaan van twee banen naar één met ventweg, heeft wat betreft matiging van de snelheid en doorstroming een positief effect. Door het verdwijnen van de verkeerslichten ter hoogte van de Bankastraat stroopt het verkeer minder op en is remmen en optrekken minder aan de orde. Door de knik bij de kruising met de Bankastraat moet het verkeer snelheid minderen.”

Verkeersgedrag

“De reacties van de meeste omwonenden en weggebruikers op de reconstructie zijn positief. Dat alles laat onverlet dat het bij rustig verkeer desondanks mogelijk is om sneller te rijden. Uitschieters zijn helaas nooit te voorkomen, zeker niet op doorgaande of ontsluitingswegen. Het onderstreept dat ongeacht de weginrichting, verkeersveiligheid voor het grootste deel wordt bepaald door weggebruikers zelf. Het verkeersgedrag is en blijft de cruciale factor, hoe een weg ook is ingericht. We beseffen ons dat elke verandering voor- en tegenstanders kent en bovendien een gewenningsperiode vraagt. We zullen zien of weggebruikers en omwonenden de weg zullen noemen in onze vraag naar verkeersonveilige wegen.”

Wie wil de gemeente wil laten weten welke wegen volgens hen onveilig zijn kan stemmen via: www.dordrecht.nl/top20.