“Ik hep van me moeder een paart gekrege”. Het zinnetje stond al heel lang geleden op Facebook en de blije dame had er nog een foto van haar nieuwe viervoetige vriend bijgeplaatst. Veel meer dan door haar blijdschap en het best leuke dier werd ik getriggerd door die spelfouten, liefst vier in één zinnetje. Rampzalig is het niet, want geef het maar toe, je leest het en snapt meteen wat er staat. Misschien had het meisje een beperking, waardoor lezen en schrijven (te) moeilijk is? Zo hebben we er in ons land honderdduizenden. Of komt ze uit een ander land en is ze onze taal niet machtig? Ook wel een miljoen of wat…

Mensen die veel spelfouten maken wegzetten als dombo’s is dus niet verstandig. Andersom heb ik meer problemen mee; dat we in ons onderwijs dombo’s máken, die na hun opleiding dus niet kunnen spellen. Ik ken toevallig vrij veel mensen die langdurig in het onderwijs werkzaam waren (en nog zijn) en te vaak verzuchten dat de kids elk jaar dommer worden. Zolang de onderwijsinspectie administratie belangrijker vindt dan de tijd die zij in hun leerlingen steken, hebben ze er een hele kluif aan om daar verandering in te brengen, maar ik zie wel wat middelen om kinderen in het onderwijs wat méér aandacht te geven.

Smartphones, laptops en iPads in de klas verbieden lijkt me een prima stap in de goede richting. In Frankrijk geldt al zo’n verbod en in onze Tweede Kamer lijkt de discussie nu toe aan een herstart. Want vergeet niet; een paar geleden wilden alleen PVV, FvD en JA21 afschaffing. Zou het een nogal rechtse gedachte zijn? Oh nee, Pieter Omtzigt was er ook vóór. Sinds de rekenmachine z’n intrede deed, kan het gros van de mensheid niet meer hoofdrekenen. Het taalprobleem wijd ik dus mede aan de smartphone en zo. Leidt te veel af, kost teveel tijd en je neemt spelfouten van anderen over.

Moeten kids er verstandig mee leren omgaan? Mooi, dan ruimen we daar op vrijdagmiddag een uurtje voor in. Is die iPad zo handig voor een les? Mooi, dan gebruiken we ‘m bij die les. Moet de leerling bereikbaar zijn omdat opa ‘slecht’ ligt? Dat kan ook via de school. Verbieden dus. Ik hou niet van verbieden, maar soms moet het. Sommige leraren en scholen doen het al. Maar die krijgen het verwijt dat ‘het’ elders wel mag. Daarom een landelijk verbod. En snel. Kinderen verdienen goed onderwijs.

Thijs Blom