DORDRECHT – Het is een probleem dat al langer speelt, maar de ergernis neemt toe over verkeersdeelnemers die asociaal veel geluid maken. Door onnodig veel gas te geven, door een uitlaat te monteren die ‘lekker veel geluid’ produceert, door met piepende banden op te trekken. Zeker nu iedereen vanwege het mooie weer veel buiten is, nemen de klachten toe. Deze geluiden kwamen ook binnen bij commissielid Alexander Kuhlmann van de Dordtse VVD. Hij stelde het probleem aan de orde bij verkeerswethouder Rik van der Linden (CU/SGP) en vraagt hem te onderzoeken of in Dordrecht, net als in onder meer Parijs, geëxperimenteerd kan gaan worden met een zogenaamde lawaaiflitsers.

 “Je merkt het het hele jaar door, maar zeker in de zomer vinden sommige mensen het blijkbaar nodig om extra veel kabaal te maken op straat”, zegt Kuhlmann. “Even die dot gas geven als het verkeerslicht nog op rood staat, de uitlaat lekker laten knallen en met piepende banden wegscheuren. Op meerdere plekken in Dordrecht storen mensen zich regelmatig aan de geluidsoverlast die het veroorzaakt.” De VVD-er kreeg signalen binnen uit de binnenstad, onder meer van terrasbezoekers, maar ook bijvoorbeeld vanuit de Eulerlaan in Sterrenburg en uit de buurt van Winkelcentrum Crabbehof. “Het gaat voornamelijk om motoren en quads, maar ook om auto’s en brommers. Het aantal bekeuringen dat hiervoor wordt uitgedeeld op ons eiland is volgens mij nihil. Ik begrijp dat je niet op elke straathoek een politieagent of handhaver kan plaatsen. Maar het werkt hetzelfde als met snelheid. Als je het nooit doet, verandert er ook niets.”

Paar honderd euro

Kuhlmann ging op zoek naar een effectieve methode om te handhaven op de overschrijding van de geluidsnorm. “Op dit moment is dat ook mogelijk. Er is gewoon per type voertuig vastgelegd hoeveel decibel dat mag produceren. Bestuurders kunnen staande worden gehouden en er kan op een voorgeschreven afstand en bij een vastgelegd toerental een geluidsmeting worden gedaan. Op overschrijding hiervan staan boetes van een paar honderd euro. Maar dat gebeurt dus voor zover ik weet niet of nauwelijks.” Toen Kuhlmann las over een proef in onder meer Parijs met zogenaamde lawaaiflitsers stuurde hij een brief naar de wethouder met de vraag om te bekijken of dit in Dordrecht ook mogelijk is. “Je kunt natuurlijk wachten op een belletje van een producent van zo’n systeem, maar je kunt ook zelf je vinger opsteken.”

Kansrijk

Wethouder Van der Linden noemde het voorstel in een eerste reactie in het radioprogramma Studio De Witt “een kansrijke ontwikkeling”. Hij is bekend met het probleem en staat ervoor open om naar deze manier van geluidsmeting te gaan kijken. “Dit gaat over leefbaarheid en de eisen die mensen op dat gebied stellen worden steeds hoger. Ik moet me nog wel verder verdiepen in de technische stand van zaken. Een snelheidsovertreding doe je puur op basis van zicht en is dus makkelijker te meten.” Een geluidsmeting met een lawaaiflitser gebeurt op basis van beeld én geluid. Maar je kunt bijvoorbeeld discussies krijgen over wie er op de beelden het betreffende geluid maakt.

Gevaarlijk

Voordat er geluidsboetes uitgedeeld kunnen worden op basis van een lawaaiflitser zijn we wel een tijdje verder. Al is het alleen maar omdat ook nog wettelijk moet worden vastgelegd dat deze boetes rechtsgeldig zijn. “Ik snap ook dat die dingen er niet morgen staan”, zegt Kuhlmann. “Maar tot het zover is, kunnen we er wel voor kiezen om iets meer te gaan handhaven. Daarmee leg ik de lat niet heel hoog, lijkt me. Het gaat niet alleen over de geluidsoverlast, maar ook over verkeersveiligheid. Je hoort regelmatig dat mensen zich een ongeluk schrikken. Je kunt dan in een reflex bijvoorbeeld een verkeerde beweging maken. Het is dus ook gewoon gevaarlijk.” (Foto: Racool_Studio)