DORDRECHT – De bussen van Qbuzz rijden sinds 3 januari volgens een beperkter dienstregeling. Het gebruik van het OV blijft, vanwege corona, landelijk op een laag niveau en oorspronkelijke doelstellingen zijn niet meer haalbaar, aldus het vervoersbedrijf. ‘Het is belangrijk voor de bedrijfsvoering van vervoerbedrijven om ook in 2021 extra steun te ontvangen. De provincie verschaft geen extra subsidie, waardoor het nodig is voor ons om kosten te beperken’. Deels doet Qbuzz dit door 10 procent minder dienstregelinguren te rijden, deels door bepaalde routes te schrappen. (Archieffoto: Thymen Stolk)

In Dordrecht geldt dat bijvoorbeeld voor de buslijnen 2, 3 en 4. De VSP Dordrecht heeft daarover vragen gesteld aan het College van B&W, omdat een deel van Oud-Krispijn (Van Baerlestraat en Hugo de Grootlaan) en het zuidelijke deel van de binnenstad (Kilwijkstraat en omgeving) niet meer door een stadsbus, dan wel deze lijnen wordt aangedaan en de afstand tot een halte flink is vergroot. De partij wil weten of de gemeente hierin is gekend en of zij invloed heeft (uitgeoefend) op de wijzigingen. Ook heeft de VSP vragen gesteld over de recent heringerichte Hugo de Grootlaan. Is de werkversmalling in die straat overlegd met Qbuzz en hoe zit het hier met twee nieuwe bushaltes die door de routewijziging buiten gebruik zijn geraakt?

Hugo de Grootlaan. (Foto: VSP Dordrecht)

Ook de westelijke bedrijventerreinen is de dienstregeling versoberd. Lijn 8 en 9 zijn geschrapt. Lijn 7 is doorgetrokken naar de Kil en Krabbepolder en rijdt via de halte Centrum, Stadskantoor en Maasplaza. Op de voorkant van de bus wordt aangegeven of de bus wel of niet rijdt via Krabbepolder of doorrijdt naar Kil 3 of niet. Qbuzz heeft met Drechtwerk afspraken gemaakt om ook hun werktijden meer te spreiden over de uren en dagen.