DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag van de (politieke) actualiteiten in Dordrecht en Drechtsteden. Deze week over hoe de politiek achter de feiten aanhobbelt bij de aanbesteding van het OV over water.<\/strong><\/p>\n \u2018Blue Amigo\u2019. De naam klonk bij de introductie enigszins als taalkundig koeterwaals. Een mengeling van Engels en Spaans. Maar we hebben het over een vriendelijk klinkende Blauwe Vriend. Blue Amigo is de verzamelnaam van het grote, landelijk opererende nautische bedrijf van de familie Swets, dat zijn kantoor heeft in Zwijndrecht. Sinds maart 2021 draagt de familie Swets de dienstverlening van zijn bedrijven Swets Inland Shipping, Swets ODV Maritiem, AquaSwets en Aqualiner onder de merknaam Blue Amigo uit. Daarmee werd na vijftig jaar afstand gedaan van de familienaam. Maar een familiebedrijf is het nog steeds. Blue Amigo is nu de grootste vervoerder over water in Nederland.<\/p>\n Meer geld<\/strong><\/p>\n Nu denkt de gemiddelde gebruiker van de Blue Amigo Waterbus dat de naam puur slaat op de veerdienst, wat dus niet zo is. Het is de naam van \u00e9\u00e9n van de succesvolste vervoer over waterbedrijven in Nederland. Een bedrijf dat min of meer het monopolie heeft op dit gebied. Een zakelijk geleid succesbedrijf, dat er brood in zag om de bestaande veerdienst in de Drechtsteden en Rotterdam, die eerder ge\u00ebxploiteerd werd door Arriva en Rederij Doeksen, ter hand te nemen. De genoemde bedrijven waren tot de conclusie gekomen dat er meer geld nodig was om de veerdiensten op rolletjes te laten varen. Dit benodigde geld zag de concessieverlener, de provincie, niet als een optie en er werd afscheid genomen van de exploitanten. Blue Amigo meldde zich als enige partij die het wel zag zitten om de Waterbus voort te zetten voor een lager intekenbedrag.<\/p>\n\n\t\t