{"id":143013,"date":"2022-09-09T19:03:41","date_gmt":"2022-09-09T17:03:41","guid":{"rendered":"https:\/\/dordtcentraal.nl\/?p=143013"},"modified":"2022-09-09T10:34:57","modified_gmt":"2022-09-09T08:34:57","slug":"politiek-gezien-een-boom-is-een-boom-is-een-boom","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dordtcentraal.nl\/actueel\/politiek-gezien-een-boom-is-een-boom-is-een-boom\/","title":{"rendered":"Politiek Gezien: Een boom is een boom is een boom"},"content":{"rendered":"

DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag van de (politieke) actualiteiten in Dordrecht en Drechtsteden. Deze week over de ontwikkelingen rond de herinrichting van het Weizigtpark.<\/strong><\/p>\n

Een boom is een boom is een boom…en daar mot je van afblijven. Dit is zo\u2019n beetje het credo van de betrokken bomenliefhebbers van het Weizigtpark. Ingegeven door het idee dat je zorgvuldig met bomen moet omgaan, omdat de toegevoegde waarde ervan, zeker in een verstedelijkte omgeving als Dordrecht, onmiskenbaar is.<\/p>\n

Klucht<\/strong><\/p>\n

Hierover verschillen de meningen niet. Niet bij het stadsbestuur, niet bij de Bomenridders en niet bij de actievoerders van het comit\u00e9 \u2018Redt de bomen van het Weizigtpark\u2019. Ook niet, een aanname, bij de volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad. \u2018Een boom is een boom is een boom is een boom\u2019 is de titel\u00a0 van de nieuwe politieke klucht die zich momenteel afspeelt met de eerder genoemde partijen in de hoofdrol.<\/p>\n

Spoorzone<\/strong><\/p>\n

De basisingredi\u00ebnten vinden we terug in de plannen van het gemeentebestuur. \u00a0Van het college, maar ook van het hoogste bestuurlijk orgaan, de gemeenteraad. Plannen om Dordrecht in de vaart van de stedelijke ontwikkelingen omhoog te stoten. Om te beginnen met de plannen om de Spoorzone in ontwikkeling te brengen. De metamorfose van de nu nog troosteloze entree van de stad ter hoogte van het spoorviaduct, die vooral wordt bepaald door bedrijven met hun loodsen, garages en andere weinig fantasie prikkelende bouwsels en een spoorwegemplacement. In dit gebied moet het plan, dat met grote meerderheid door de vorige gemeenteraad werd omarmd, gerealiseerd worden. Een mooi en aantrekkelijk woongebied moet het gaan worden.<\/p>\n

Buitenplaats<\/strong><\/p>\n

In het verlengde van het Spoorzoneplan ligt de ontwikkeling van het Stationsgebied. Met name de achterzijde van het station, die aan het Weizigtpark grenst. Het park, ingeklemd tussen het spoor en de Krispijnseweg, ontleent zijn naam aan wat de ooit uitgestrekte buitenplaats Weizigt was. Slechts het nog bestaande herenhuis Weizigt doet hier aan herinneren. Door de aanleg van het station in 1872 en door verstedelijking moest de buitenplaats steeds meer terrein inleveren. Wat restte is wat de Dordtenaar nu kent als het Weizigtpark.<\/p>\n

Zichtlijnen<\/strong><\/p>\n

En nu staat het park wederom voor een ingrijpende verandering. Het gaat deels op de schop. De toegankelijkheid van de achterzijde van het station wordt verbeterd. Via een soort van groene spooroverkapping kan men in de toekomst vanuit het park naar de stad wandelen of fietsen. Een verbindingsweg die Krispijn met het centrum van de stad tot stand brengt. Ten behoeve van veilige zichtlijnen in het park moeten 118, goede en minder goede bomen en ook struiken het loodje leggen. Met de belofte dat er 148 nieuwe bomen een plek in het park gaan krijgen die minimaal voor zo\u2019n vijftig jaar toekomstbestendigheid hebben.<\/p>\n\n\t\t