DORDRECHT – De Regionale Verkeerscentrale Dordrecht van Rijkswaterstaat is vorige week verhuisd van het Duivelseiland naar het Drechttunnelgebouw, vlakbij de Zwijndrechtse brug. In het oude bedieningsgebouw van de tunnel is de afgelopen maanden een gloednieuwe verkeerscentrale gebouwd. Van daaruit bedienen verkeersleiders 24/7 het scheepvaartverkeer op de drukste vaarroute van Europa. Jaarlijkse passeren ongeveer 150.000 schepen Dordrecht. (Foto’s: Rijkswaterstaat)
Het zicht op de rivier is vanuit de nieuwe centrale nog beter, vertelt verkeersleider Rolph Herks. “Dat is fijn en zorgt ervoor dat je nog meer binding hebt met wat er op de rivier gebeurt. Maar in principe kunnen we ons werk ook vanuit een bunker doen. In de mist gaat het scheepvaartverkeer tenslotte ook door.” In de nieuwe verkeerscentrale zitten dag en nacht vier verkeersleiders die in shifts van acht uur werken. “Binnen die shifts wisselen we om de twee uur van werkplek”, vertelt Rolph, die één van de 26 verkeersleiders is die op deze verkeerscentrale werken. “Er zijn steeds twee collega’s die met radar en beeldschermen de schepen door een sector begeleiden, één die de administratie regelt van de passerende schepen, zoals het aanvragen van brugopenstellingen, en één die ingrijpt bij incidenten en contact onderhoudt met hulpdiensten.” Dat laatste gebeurt rond de duizend keer per jaar. “Maar dat zijn zeker niet allemaal aanvaringen. Het kan ook gaan om onwelwordingen aan boord, om drenkelingen of als er bijvoorbeeld een boomstam op de rivier drijft die een gevaar vormt voor het scheepvaartverkeer.”
Doorstroming
In de nieuwe verkeerscentrale worden niet alleen de rivieren rond Dordrecht in de gaten gehouden. Nancy Scheijven, directeur Scheepvaartverkeer en Watermanagement: “Deze centrale is voorbereid op het zogenaamde corridorgerichte werken, waar we als Rijkswaterstaat naar toe gaan. Vroeger werden schepen begeleid van de ene sector naar de andere. Vanuit deze centrale begeleiden we samen met de verkeersposten Tiel en Nijmegen schepen op het hele traject tussen Rotterdam en Duitsland. Door dat te stroomlijnen, bijvoorbeeld door de snelheid van de schepen af te stemmen op de brugopeningen, kan veel brandstof bespaard worden. Het scheelt filevorming en risico’s.”
Bedieningsgebouw
Onder het pand waarin de nieuwe RWS-centrale zit, razen dagelijks 200.000 voertuigen door, vertelt Marcel Ideler die als projectmanager de hele verbouwing begeleidde. “In dit pand zitten onderin de noodbediening van de tunnel, de werkplaats en de tunnel-installaties. Rijkswaterstaat heeft het pand ook nog als kantoorruimte gebruikt, maar de bovenste etage stond al tijden leeg. Die hebben we nu gerenoveerd, verduurzaamd en ingericht als verkeerscentrale met de nieuwste radarsystemen, waardoor we nog bedrijfszekerder ons werk kunnen doen.” De oude verkeerscentrale op het Duivelseiland wordt afgebroken. Het terrein wordt opnieuw ingericht met onder meer een steunpunt voor Rijkswaterstaat, een helikopterplatform en ruimte voor commerciële activiteiten.