DORDRECHT – De restauratie van een rivierlandschap met koeien en herders van de Dordtse schilder Aelbert Cuyp is voltooid. Het resultaat van de restauratie van het schilderij uit 1645/50 is spectaculair. De restauratie vond plaats in aanloop naar de tentoonstelling ‘In het licht van Cuyp. Aelbert Cuyp & Gainsborough – Constable – Turner’,  die eigenlijk zou openen in september 2020, maar wegens de coronacrisis is verplaatst naar 3 oktober 2021 tot 6 maart 2022. (Foto: Victor van Breukelen)

Het schilderij had dringend restauratie nodig. De verf bladderde op veel plaatsen en het vernis was sterk vergeeld. Nadat de losgekomen verf weer was vastgeplakt werd de vernis verwijderd met een oplosmiddel. Het effect van de vernisafname is opzienbarend. De nieuwe laag vernis doet de kleuren nog beter uitkomen. Het schilderij was in de 19e eeuw een beetje groter gemaakt en de aangezette rand viel erg uit de toon. Door de lijst wat aan te passen heeft het schilderij nu weer zijn oorspronkelijke formaat terug.

Engeland

Het ‘veestuk’ is een mooi voorbeeld van de grote werken waarmee Cuyp in de 18e eeuw buitengewoon populair werd in Engeland. Aelbert Cuyp was typisch een lokale kunstenaar, die vrijwel onbekend was buiten zijn woonplaats. Hij leefde en werkte zijn hele leven in Dordrecht en de kopers van zijn landschappen kwamen bijna allemaal uit zijn geboorteplaats. Hij werd ontdekt in de 18e eeuw door Britse verzamelaars en kunstenaars. Vanaf circa 1750 ontstond daar een ware Cuyp-rage. De Engelse aristocratie was zo verzot op de zonovergoten landschappen met koeien dat er rond 1800 geen belangrijk werk van Cuyp meer in Nederland te vinden was.

Cuyp-gekte

De tentoonstelling ‘In het licht van Cuyp’ vertelt volgend jaar het verhaal van de Engelse ontdekking van Cuyp en zijn impact op beroemde Britse landschapschilders. Het rivierlandschap is een karakteristiek voorbeeld. Het werd in 1760 voor 21 pond gekocht door Nathaniel Ryder, de eerste Baron van Harrowby en is altijd in familiebezit gebleven. Het is daarmee een van de vroegste werken in Engeland waarmee de Cuyp-gekte begon. In de 19e eeuw werd het vaak in Londen tentoongesteld en hebben Britse schilders het gekopieerd en zich door het werk laten inspireren. Het veestuk wordt uitgeleend door de achtste Earl of Harrowby, die graag meewerkt aan de tentoonstelling.