PAPENDRECHT – De politie heeft een 24-jarige man uit Almere aangehouden op verdenking van oplichting bij meerdere mensen. In totaal is voor tienduizenden euro’s buitgemaakt. Op vrijdag 2 juli probeerde de man zijn trucje op de verkeerde uit. Een 77-jarige vrouw uit Papendrecht kreeg eerst een nepbankmedewerker aan de telefoon en daarna de man aan de deur met een verhaal over haar bankrekening. Zij vertrouwde de boel niet en sloeg alarm. Door haar actie kon de man op heterdaad aangehouden worden.

Vrijdagavond rond 19.30 uur werd de Papendrechtse gebeld. Ze kreeg een vrouw aan de lijn die zich voordeed als een bankmedewerker. Die vertelde dat er iets mis was met haar bankrekening en dat ze dit kon oplossen door geld over te boeken naar een andere rekening. Toen de vrouw hier niet direct op inging, gaf de nepbankmedewerkster aan dat er een mannelijke collega van haar in de buurt was, die langs zou komen om te helpen. De Papendrechtse had geen goed gevoel bij het telefoongesprek en informeerde haar overburen. Deze buren alarmeerden de politie, die er direct naartoe ging. De 24-jarige man die zich voordeed als de bankmedewerker kon hierdoor op heterdaad worden aangehouden. De Papendrechtse vrouw en haar overburen werden deze week in het zonnetje gezet om hen te bedanken voor het doortastende optreden. De politie doet onderzoek naar de oplichting. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. De rechter-commissaris heeft besloten dat de aangehouden man nog twee weken vast moet blijven zitten.

Spoofen
Regelmatig wordt er aangifte gedaan door mensen die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, al dan niet gecombineerd met een babbeltruc. Bij deze vorm van oplichting belt de oplichter anoniem of met een ‘gespoofed’ nummer. Spoofen is een technisch trucje, waardoor op het scherm van je telefoon de naam van je bank verschijnt. In werkelijkheid is dit een cybercrimineel die zich op deze manier voordoet als een bankmedewerker. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat de bankrekening gehackt is en dat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. De oplichter zal er op aandringen om geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Een andere truc is dat de oplichter vertelt dat er een nieuwe bankpas wordt opgestuurd. De oplichter vraagt naar de pincode van de ‘oude’ bankpas en zegt dat er meteen een bankmedewerker langskomt om deze pas op te halen. Het enige wat iemand hoeft te doen, is de bankpas (al dan niet doorgeknipt) in een envelop doen en afgeven aan de ‘bankmedewerker’. Een ordinaire babbeltruc, want binnen enkele minuten wordt vervolgens de rekening geplunderd. Een bank vraagt telefonisch of per mail nooit om bankgegevens, pinpas, pincode of om in te loggen bij Internet Bankieren via een link. Ook zal een bank nooit klanten onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. De politie roept op altijd aangifte te doen bij (poging tot) oplichting.