DORDRECHT – Het rijk heeft besloten om de komende jaren te investeren in een ingrijpende verbetering van station Dordrecht en de bouw van een nieuw station op het Leerpark. De investering in de Dordtse stations is onderdeel van een investeringspakket van 1,5 miljard. Het besluit is een mijlpaal voor Dordrecht. Het betekent dat een grote wens realiteit wordt. Door het besluit kan verbetering van Station Dordrecht al voor 2030 plaatsvinden. Een ambitie die een groot effect heeft op de ontwikkeling van de Dordtse Spoorzone.
Dordrecht investeert de komende jaren fors in woningen en werkgelegenheid langs het spoor. Passend en hoogfrequent openbaar vervoer is hierbij een voorwaarde. Zonder snel en duurzaam openbaar vervoer kan Dordrecht, net als andere gemeenten in de Zuidelijke Randstad, deze ontwikkeling niet maken. Daarnaast is een nieuw station bij de snel groeiende Smart Campus Leerpark (SCALE) onmisbaar. Door het station Leerpark wordt ook het Albert Schweitzer ziekenhuis dat een regiofunctie heeft, beter bereikbaar met het openbaar vervoer. De planning voor station Leerpark staat nog niet vast. Dordrecht heeft de ambitie om ook dit station voor 2030 te realiseren.
Duurzame mobiliteit
Wethouder Rik van der Linden (mobiliteit & infrastructuur): “Dit is echt ontzettend goed nieuws. Op deze manier maken we de ‘Oude Lijn’ van Dordrecht naar Leiden een spoorlijn voor de toekomst. Het besluit van het rijk om snel in deze verbinding te investeren, is een grote stap in de ambitie om Dordrecht en de regio Rotterdam-Den Haag- Delft-Leiden goed en snel bereikbaar te maken. Met een citysprinter die 8 tot 12 keer per uur rijdt. Zo zetten we in op duurzame mobiliteit in Dordrecht. Belangrijk voor een gezonde en leefbare stad.”
Belangrijke voorwaarde
Wethouder Maarten Burggraaf (stadsontwikkeling): “Met deze investering kunnen we bouwen aan Dordrecht. We kunnen meer nieuwe woningen toevoegen, maar ook werk is zo nooit ver weg. Het versterken en uitbreiden van de stations is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Met goed en snel openbaar vervoer kun je in Dordrecht blijven wonen en in Rotterdam, Den Haag of Leiden werken of studeren, maar zeker ook omgekeerd. Het betekent ook minder blik op straat en dus meer ruimte voor groen.”
Belangrijke voorziening
Wethouder Chris van Benschop (Smart campus Dordrecht): “Het aanbod aan mbo- en hbo opleidingen op het Leerpark groeit, net als het aantal bedrijven. Een station Leerpark is daarom een belangrijke voorziening in deze bruisende leer- en werkomgeving.”
Versterking Oude Lijn
De spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht, vaak de ‘Oude Lijn’ genoemd, verbindt de steden in de Zuidelijke Randstad. Tot 2040 worden in de Drechtsteden, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en Leiden langs of vlakbij deze Oude Lijn circa 170.000 woningen, kantoren, zorg- en onderwijsclusters gebouwd.
Acht gemeenten (Leiden, Zoetermeer, Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht), Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, provincie Zuid-Holland en het Rijk vormen samen de Verstedelijkingsalliantie. Vanuit die samenwerking bundelen zij de krachten niet alleen op het gebied van woningbouw, maar ook bij het creëren van werkgelegenheid, verduurzaming, vergroening en mobiliteit. Als de locaties langs de Oude Lijn beter bereikbaar worden, heeft dat over de hele breedte toegevoegde waarden. Het maakt binnenstedelijk bouwen mogelijk in plaats van bouwen in de polder, waardoor het groen in de buitengebieden behouden blijft. Versterking van de Oude Lijn is daarmee een voorwaarde voor de groene en leefbare stad van de toekomst