Dat de lonen ieder jaar stijgen weten we inmiddels, maar hoe zit dit eigenlijk met de uitgaven als het gaat om kerstgeschenken? Ieder jaar blijft het een punt van discussie bij de meeste werkgevers, hoeveel geld er ook dit jaar weer naar kerst- en relatiegeschenken gaat. Daarbij is het vooral belangrijk te kijken naar wat het je brengt, zodat je op basis daarvan een goede beslissing kunt nemen. Niet voor niets denkt daarom vaak ook de marketingafdeling mee, om ervoor te zorgen dat het relatiegeschenk ook vanuit marketingoogpunt toegevoegde waarde heeft. Hierbij moet je denken aan een mooie chique fles wijn met logo of een openen die veelvuldig wordt gebruikt, waardoor je bedrijfsnaam en logo vaak voorbij zal komen.

Gemiddelde kosten van kerstgeschenken voor werknemers

Als het gaat om het verwennen van werknemers tijdens de feestdagen, willen bedrijven graag laten zien dat ze waardering hebben voor hun harde werk gedurende het jaar. Gemiddeld besteden bedrijven ongeveer €50 tot €100 per werknemer aan een kerstgeschenk. Dit kan variëren afhankelijk van de grootte en financiële situatie van het bedrijf. Sommige bedrijven organiseren ook kerstfeesten waar werknemers kunnen genieten van een heerlijk diner en allerlei andere leuke activiteiten. De kosten hiervoor kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s per persoon, afhankelijk van het budget van het bedrijf. Omdat het samenstellen van een kerstpakket best lastig kan zijn, is het aan te raden een externe partij in te schakelen die dit voor je regelt. Zo kun je een BBQ kerstpakket bestellen voor bijvoorbeeld de echte BBQ liefhebbers, maar zijn er ook andere opties, volledig op basis van je wensen, voorkeuren en natuurlijk ook budget.

 

 

Gemiddelde kosten van kerstgeschenken voor klanten en zakelijke relaties

Bedrijven zijn zich er vaak van bewust dat het belangrijk is om goede relaties te onderhouden met klanten en ook zakelijke partners. Daarom investeren ze, naast een kerstpakket voor werknemers, ook in kerstgeschenken voor hen. Gemiddeld spenderen bedrijven ongeveer €20 tot €50 per klant of relatie aan een kerstgeschenk. Hierbij wordt vaak gekozen voor gepersonaliseerde cadeaus om te laten zien dat je er tijd en aandacht aan hebt geschonken. Hoe leuk is het om bijvoorbeeld een geschenk te geven met de initialen van de persoon waar je veel contact mee hebt. Net als de kerstpakketten voor je werknemers, kun je ook de kerstpakketten online bestellen voor je zakenrelaties. Zo kun je kiezen uit verschillende thema’s en bepaald budget. Zo ben je verzekerd van de leukste geschenken binnen jouw gestelde budget.

Hoe bepaal je als bedrijf de kosten voor een kerstgeschenk

De uiteindelijke keuze betreft het bedrag dat je wilt uitgeven aan geschenken voor kerst, is vaak afhankelijk van een aantal factoren. Zo zal een bedrijf dat een financieel goed jaar heeft gedraaid, eerder geneigd zijn haar werknemers iets extra’s te geven, dan wanneer het allemaal een wat minder rooskleurig jaar is geweest. Daarbij komt ook dat wanneer het gaat om geschenken voor je relaties en zakenpartners, die vaak ook afhangt van de mate waarin wordt samengewerkt. Zo zal een relatie, waarmee je een langdurige samenwerking hebt, waarschijnlijk een ander geschenk, dan wanneer je past een samenwerking met iemand bent aangegaan.