DORDRECHT – De bouw van de nieuwe stationsentree en fietsenstalling aan de Krispijn-kant van station Dordrecht Centraal zijn vertraagd. Dit komt door een onvoorziene grindkoffer die aannemer Hegeman aantrof in de grond van het stationsgebied. Een grindkoffer is een grote zak, diep in de grond en gevuld met grind. Deze is ergens in de jaren zestig is aangelegd en ongeveer 350 meter lang en 3 meter breed. Deze grindkoffer is aangesloten op het drainagesysteem. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

“We kunnen de heipalen nog niet indraaien, omdat er dan een te groot risico op waterverontreiniging is”, aldus Peter van Dijk, bouwmanager bij ProRail. “Helaas is het niet mogelijk vooraf volledig in kaart te hebben wat er op grotere diepte in de grond zit. Deze onvoorziene zaken zijn onderdeel van de bouw van stations. Hegeman gaat de huidige grindkoffer leegmaken en een nieuwe aanleggen. De huidige grindkoffer wordt daarmee uit functie genomen. Hierdoor kunnen de palen er doorheen worden gedraaid zonder dat het water verontreinigd raakt.”

Lift

De verwachting is dat Hegeman kan starten met het indraaien van de funderingspalen in de week van 20 november. “De lift aan de kant van de Krispijn-zijde wordt tijdelijk weer opengesteld voor reizigers. Ondanks de vertraging streven we er nog steeds naar om de nieuwe stationsentree en fietsenstalling in het eerste kwartaal van 2024 te openen”, zegt Van Dijk.

Fietsen stallen

Voor de tijdelijke fietsenstalling is maximale ruimte op het Q-parkterrein gecreëerd. De hoeveelheid fietsen maakt de urgentie van de nieuwe fietsenstalling erg goed duidelijk. De nieuwe stalling biedt 1.293 extra plekken ten opzichte van de oude stalling. Van Dijk: “We verzoeken reizigers vriendelijk om hun fiets te stallen aan de andere kant van het station, zodat we de bouwwerkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.”