DORDRECHT – Demissionair premier Rutte was woensdag op bezoek in het Nationaal Onderwijsmuseum aan de Burgemeester De Raadtsingel. Hij maakte er kennis met de verschillende rollen van het museum: kennisinstituut, educatieve leerplek én familie-uitje. Het is een plek waar historie, actualiteit en toekomst van het Nederlandse onderwijs te zien en te beleven zijn. (Foto: Fenna Kwakernaak)

Directeur Petra Reijnhoudt heette Rutte welkom en vertelde over de positie van het Onderwijsmuseum als kennisinstituut, de plaats die wetenschap, beleid en praktijk op het gebied van onderwijsgeschiedenis met elkaar verbindt. Conservator en historicus Jacques Dane leidde Rutte door de vaste opstelling van het museum. Hij toonde hem een bijzondere map uit 1963 met de concept-wetteksten én de aantekeningen van minister Jo Cals voor de zogenaamde Mammoetwet. De map bevat uitgebreide aantekeningen van de toenmalige Onderwijsminister en biedt daarmee een uniek inkijkje in de totstandkoming van deze zo belangrijke wet. De Mammoetwet, die in 1968 in werking trad, was een ingrijpende hervorming van het onderwijs. Het voegde verschillende onderwijstypen in het voortgezet onderwijs in één stelsel samen en zorgde voor een betere doorstroming in het voortgezet onderwijs.

Studenten

Rutte sprak ook met studenten van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) die de opleiding Pedagogische wetenschappen volgen. Zij bezoeken in het museum vooral de tentoonstelling ‘boom roos vis, over leren lezen en leesplezier’. Het Onderwijsmuseum laat hen zien hoe relevant de geschiedenis van opvoeding en onderwijs is, ook voor het huidige denken en vormgeven van deze disciplines. Tijdens hun bezoek voeren de studenten opdrachten uit in het museum, waarvoor ze studiepunten krijgen.

Griezelbus

Tot slot nodigden kinderen van de SDK Kinderopvang uit Dordrecht de minister-president uit om mee te doen met de Griezelbus-speurtocht van Paul van Loon. De premier deed enthousiast mee en hielp de kinderen om raadsels op te lossen. De Griezelbus en bijbehorende speurtocht zijn laagdrempelige manieren om leesplezier te stimuleren bij jong én oud. Een geslaagd werkbezoek, aldus de premier: “Erg leuk en letterlijk leerzaam om hier te zien hoe het onderwijs in Nederland zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.”