DORDRECHT – Teekengenootschap Pictura bestaat 250 jaar en is nog springlevend. Dit feestjaar leest u wekelijks op deze plek over Picturianen van vroeger en nu en hun sporen in de stad en daarbuiten.

Wat Blijft Komt Nooit Terug

Op tal van plaatsen in Nederland kom je ‘straatgedichten’ tegen: op gevels, stoeptegels en kademuren maar ook in lichtreclames en op vuilnisauto’s. Ook zonder een dichtbundel open te slaan, kun je poëzie consumeren. Onderzoek toonde aan dat een straatgedicht voor de meeste Nederlanders de manier is waarop ze in aanraking komen met poëzie. Het wordt ook gewaardeerd, want bijna de helft wil daarna meer poëzie lezen. Ook in Dordrecht kom je gedichten tegen op straat, al is de stad karig bedeeld. Begin dit jaar waren het er ineens veel meer, toen ze tijdens de Poëzieweek op tientallen ramen verschenen. Met het wassen van de ramen zijn ze helaas weer uitgewist.

Eerder was deze rubriek gewijd aan die ene bekende Dordtse dichter Cees Buddingh’. Nu aandacht voor die andere: Jan Eijkelboom (1926-2008), die bekendstaat om zijn toegankelijke melancholische poëzie. Op het Damiatebolwerk is in de kademuur een van zijn bekendste dichtregels gegraveerd: Wat Blijft Komt Nooit Terug. Woorden vol weemoed over dingen van vroeger die je bij blijven, maar niet vast kunt houden en nooit meer terughalen. Op de tegelwanden van de tunnel in de Laan der Verenigde Naties lees je in het voorbijrijden: Hier baant de laan zich onder ‘t spoor een weg. Ook in het hek tussen de weg en het fietspad zijn dichtregels verwerkt. Op de muur van het Dordrechts Museum staat een prachtig gedicht, geïnspireerd op de museumtuin. Over zijn eigen verslaving dichtte hij ‘Koning Alcohol’: ‘Ik drink me elke dag weer dood/ en sta als Lazarus weer op/ met nog een graflucht om me heen’.

Hij had een werkruimte bij Pictura, zijn ‘monnikenverblijf’. Het leek wel een cel met een raam op drie meter hoogte, waardoor hij nog net de lucht kon zien boven ‘zijn’ stad, die hem benoemde tot stadsdichter voor het leven.

Jan Eijkelboom met twee zonen bij de onthulling van zijn dichtregel op het Damiatebolwerk (Foto: Regionaal Archief Dordrecht)