DORDRECHT – Vorig voorjaar zijn de bouwwerkzaamheden voor de vernieuwde entree en fietsenstalling aan de Krispijnzijde van Station Dordrecht gestart. De bouw heeft vertraging opgelopen omdat er onbekende obstakels in de grond werden aangetroffen, zoals een strook met ondergronds grind. De verbouwing van de stationsentree had in mei klaar moeten zijn; de verwachting is nu dat de fietsenstalling voor het eind van het jaar klaar is. Daarna kunnen bij de entree 1.880 fietsen in een nieuwe stalling geparkeerd worden. Dat zijn er 1.162 meer dan voorheen. (Foto’s: Stolk Fotografie)
De nieuwe entree en fietsenstalling worden circulair gebouwd: de aannemer gebruikt duurzame materialen in een demontabel ontwerp. Alle materialen kunnen later opnieuw gebruikt worden voor andere toepassingen. Ook komen er zonnepanelen op het dak. Dankzij het naastgelegen Weizigtpark lopen of fietsen reizigers vanuit de trein straks zó het groen in. In de ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone heeft de gemeente toekomstplannen geformuleerd over de toekomst van het stationsgebied. Een groene verbinding over het spoor heen, dat is de droom voor het Dordtse centraal station. Dan zouden bewoners via het Weizigtpark in één keer door het groen naar de binnenstad kunnen wandelen.
Op dit moment wonen er ongeveer 80.000 mensen aan de zuidkant van het centraal station en ongeveer 40.000 aan de noordkant. Een groot deel van de treinreizigers komt dus via de parkzijde aan. Tot 2030 komen er in Dordrecht ongeveer 11.000 woningen bij. Een deel daarvan wordt gerealiseerd in de directe omgeving van het station, binnen het project Dordtse Spoorzone. Ook komen er op de plek van het verzorgingshuis Thureborgh nieuwe appartementen voor studenten en jongeren.