ZWIJNDRECHT – Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste spooremplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa. ProRail verricht er op dit moment groot onderhoud, werkt er aan de modernisering van het zogenaamde heuvelsysteem en de verbetering van veiligheidsmaatregelen. De verwachting is dat de werkzaamheden in 2026 zijn afgerond. (Foto’s: Stolk Fotografie)
Een ‘sorteercentrum voor treinen’, zo zou je dit emplacement of rangeerterrein kunnen omschrijven. Met vele sporen naast elkaar, is dit de ideale plek om wagons met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, sorteren en weer te koppelen aan andere wagons.
Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Op een geheel geautomatiseerde manier wordt ervoor gezorgd dat alle wagons gesorteerd worden en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagons geheuveld.
Heuvelen werkt zo: op het aankomstspoor wordt de trein opgesteld en worden de wagons losgekoppeld. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagons over een heuvel. Zodra de eerste wagon over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagon op het juiste spoor terecht.
Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de wagons niet te hard rollen en op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier. Hierin is Kijfhoek uniek.
Tijdens de werkzaamheden die nu plaatsvinden wordt het heuvelsysteem gemoderniseerd. Verder vindt er een aanpassing en uitbreiding van de calamiteitenwegen en blusvoorzieningen plaats en een reguliere vervanging van sporen en dwarsliggers.