Jouw merk is meer dan alleen een logo of een kleurenschema: het beslaat de hele beleving die je klanten, medewerkers en bezoekers ervaren. Het is dus belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan je website of logo, maar ook je fysieke werkplek als onderdeel van die merkbeleving. Je kantoorinrichting bepaalt namelijk voor een groot deel hoe je bedrijf wordt gezien. Het is dus tijd om verder te kijken dan alleen het kiezen van een bureau of stoel, maar echt na te denken over wat jouw kantoor vertelt over jouw bedrijf.
Laat je identiteit terugkomen in kleur, materiaal en stijl
Er zijn verschillende onderdelen van een kantoorinrichting die een grote invloed hebben op de identiteit van je merk. Denk hierbij aan de kleuren op je muur, het materiaal van je meubels en de stijl van de verlichting. Potentiële medewerkers, collega’s en klanten herinneren al deze zaken als ze langskomen bij jouw kantoor en het is daarom de moeite waard om hier aandacht aan te besteden. Heb je bijvoorbeeld een innovatief techbedrijf, kies dan voor een inrichting met strakke lijnen, moderne meubels en een minimalistische stijl. Een creatief bedrijf kiest bij voorkeur voor een iets losser, en vooral kleurrijk en gedurfd interieur om zich te onderscheiden. Ook spelen geur en muziek een belangrijke rol bij het creëren van de juiste sfeer. Een consistente uitstraling zorgt ervoor dat klanten en medewerkers intuïtief aanvoelen wie je bent, nog vóór je iets hebt gezegd.
Maak van je kantoor een ervaring voor klanten en talent
Een goed ingericht kantoor kan het verschil maken bij sollicitatiegesprekken en klantbezoeken. Door het kantoor strategisch in te richten kan je professionaliteit uitstralen en geef je ook de indruk dat je bedrijf weet wat het doet. De presentatie van je kantoor heeft dus een grote invloed op de perceptie van jouw bedrijf. Denk daarom goed na over een opvallende ontvangstbalie, inspirerende vergaderruimtes of een werkplek die uitnodigt tot samenwerken bij de kantoorinrichting in Rotterdam of Dordrecht. Zeker als je wenst jong talent aan te trekken, speelt het bouwen van sfeer in je kantoor een belangrijke rol. Een aantrekkelijk kantoor laat zien dat je investeert in groei en werkplezier.
Denk functioneel én visueel: alles vertelt een verhaal
Met een strategische inrichting wordt niet alleen bedoeld dat iets er goed uitziet, maar ook dat het klopt qua functie. Wil je bijvoorbeeld een open werkvloer om transparantie te weerspiegelen, vergeet dan niet rekening te houden met het creëren van een goede akoestiek. Ook kan je benadrukken dat je duurzaamheid belangrijk vindt door te kiezen voor duurzame meubels. Hiermee laat je zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Zelfs de manier waarop je koffiehoek is ingericht zegt iets over je cultuur: formeel, gezellig of gericht op verbinding? Elk hoekje van je kantoor draagt bij aan het verhaal dat je wilt vertellen.