DORDRECHT – Het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht stelt de gemeenteraad voor een proef te starten met het opleggen van bestuurlijke boetes bij overtredingen van de Afvalstoffenverordening. Daarmee wil de gemeente harder optreden tegen verkeerd aangeboden huisvuil en zwerfafval. ( Foto’s: Stolk Fotografie )
De afgelopen jaren zette Dordrecht al stevig in op bewustwordingscampagnes, afvalcoaches en betere voorzieningen voor afvalscheiding. Toch blijkt dat het effect hiervan vaak tijdelijk is: na verloop van tijd neemt de overlast weer toe.
Wethouder Marc Merx (handhaving, leefbaarheid en stadsbeheer) benadrukt dat de maatregel noodzakelijk is: “We willen de stad schoon houden, plaagdieren tegengaan en het milieu beschermen. Een bestuurlijke boete is een duidelijke prikkel voor mensen om hun afval netjes aan te bieden. Zo steunen we ook de bewoners die zich al inzetten voor een schone buurt.”
Aanvulling op bestaande aanpak
Sinds mei wordt al gebruikgemaakt van spoedeisende bestuursdwang: overtreders betalen €181,96 aan opruimkosten als afval verkeerd is aangeboden. De bestuurlijke boete komt daar bovenop. Het gaat om €110 voor het verkeerd aanbieden van huishoudelijk of bedrijfsafval, en €170 voor het achterlaten van straatafval. Bij herhaling worden de bedragen verdubbeld.
Maatwerk en alternatieven
Omdat niet iedereen een boete direct kan betalen, onderzoekt de gemeente de mogelijkheid van betalingsregelingen en alternatieve straffen, zoals het opruimen van zwerfafval. Als afspraken niet worden nagekomen, blijft de boete alsnog verschuldigd.
Start in 2026
Wanneer de gemeenteraad instemt met het voorstel, gaat de pilot op 1 januari 2026 van start.