DORDRECHT – Twee medewerkers zijn recent ontslagen omdat zij zonder behandelrelatie patiëntendossiers hebben ingezien. Het gaat om ruim 1100 dossiers. De ongeoorloofde inzage kwam aan het licht tijdens routinecontroles van het elektronisch patiëntendossier. ( Foto: Stolk Fotografie )
In één geval betrof het een zorgmedewerker die dossiers van onder andere buurtbewoners bekeek. De andere medewerker werkte niet in de zorgverlening, maar had wel beperkte inzage in persoonsgegevens, zoals NAW-gegevens en afdelingen waar patiënten waren opgenomen.
Vertrouwen geschonden
Beide medewerkers gaven aan dat nieuwsgierigheid de aanleiding was voor hun handelen. Bestuursvoorzitter Nicole Stolk benadrukt de ernst van de situatie: “Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn bij ons. Wie zonder behandelrelatie in een dossier kijkt, schendt dat vertrouwen. Dat is niet acceptabel.”
Extra controles en maatregelen
Toegang tot patiëntgegevens wordt al langere tijd streng gecontroleerd — zowel op basis van meldingen als via steekproeven en analyses van inzagegedrag. In dit geval waren er geen geldige redenen voor de inzage, waarop direct is ingegrepen. De bestaande controles worden verder aangescherpt om herhaling te voorkomen.
Wettelijke verplichtingen en transparantie
Volgens de Wet Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst (WGBO) mag een medewerker alleen patiëntinformatie inzien wanneer dit noodzakelijk is voor de behandeling. Er is melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ook zijn alle betrokken patiënten persoonlijk geïnformeerd en is excuses aangeboden.
“Het beschermen van patiëntgegevens is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid,” zegt Nicole. “We blijven alert en open over incidenten, zodat we ervan kunnen leren en het vertrouwen van onze patiënten behouden.”