DORDRECHT – Op de Minnaertweg in Dordrecht wordt in 2026 de riolering vervangen. In combinatie met die werkzaamheden neemt de gemeente ook de vergroening van de wijk mee. De wijk ondergaat volgend jaar een herinrichting die ervoor zorgt dat de wijk groener wordt. Eén probleem: er zullen parkeerplekken op korte afstand gaan verdwijnen, iets wat de wijk eigenlijk niet kan gebruiken. (Foto: Stolk Fotografie)

Vorig jaar juni kwam het nieuws van de herinrichting voor het eerst tot de bewoners van de Minnaertweg. “Vanaf dat moment konden wij voor het eerst onze stem laten horen. Daar zou aan gewerkt worden en zal verwerkt worden in het plan”, zegt bewoner Leo Schaap die graag het woord wil doen namens zijn buurt.

In december werd het plan in de Sterrenlanden – het nabijgelegen verzorgingstehuis – voor het eerst gepresenteerd door de gemeente. “Dat is een avond geworden waar heel veel mensen geweest zijn uit deze buurt en het er stevig aan toe is gegaan”, zegt Schaap die nog altijd vol onbegrip is over dat moment. “De meeste mensen gingen woedend weg en begrepen er helemaal niets van.”

Parkeerplekken
Het probleem voor de bewoners is per definitie niet dat de gemeente wil vergroenen in de wijk, want dat wordt alleen maar toegejuicht. Waar de mensen moeite mee hebben is dat het ten koste gaat van de dichtbijgelegen parkeerplekken, in eerste instantie zelfs grootschalig. Direct hebben buurtbewoners hun ongenoegen laten blijken richting de gemeente, onder wie Leo Schaap. “Toen dit plan gepresenteerd werd op 2 december werd er na veertien dagen een brief verspreid van de gemeente dat ze het plan gingen herzien. Dat is heel snel.” Eind mei volgde een nieuwe plattegrond, met in ieder geval een aantal aanpassingen. Er werden meer parkeerplekken vrijgegeven, maar het voldeed nog lang niet aan wat de bewoners graag wilden.

Onderzoek
Tijdens de gesprekken die Leo Schaap en een andere buurtbewoner met de projectleider voert, blijkt dat de gemeente voorafgaand aan het uittekenen van de plannen een onderzoek heeft uitgevoerd bij de parkeerplekken. “Daarin is een telling gedaan. Er vielen ons een paar dingen heel erg op. Op verschillende momenten hebben ze gekeken. Er staat in het rapport dat er momenteel 504 parkeerplaatsen zijn, dat klopt niet. Ze hebben parkeerplaatsen eruit gehaald.”

Schaap is met een aantal buurtbewoners gaan tellen. Er blijken op dit moment veel meer parkeerplekken te zijn dan wat de gemeente heeft laten tellen. Van een bepaald gebied in de Minnaertweg kwam Schaap op 108 parkeerplaatsen na het tellen. Het onafhankelijke onderzoeksbureau van de gemeente kwam op 78 van precies dezelfde parkeerplaatsen. Tot woede van Schaap en zijn buurman van een paar huizen verderop.

De Gemeente Dordrecht erkent dat er parkeertellingen zijn gedaan en zegt ook dat deze juist zijn uitgevoerd. “Doordat er een groot aandeel informele parkeerplaatsen is – die niet afgebakend zijn – kan er een verschil zitten in de officiële telling en de beleving van de buurt. Soms kan je bijvoorbeeld drie kleine auto’s kwijt op een plek waar alleen maar twee grote auto’s kunnen staan. Maar voor het maken van parkeerplaatsen moeten wij ons houden aan de wettelijke afmetingen”, stelt de Gemeente.

Nieuwe tekening
Na aanhoudende gesprekken met de projectontwikkelaar kwam de gemeente met een nieuwe tekening. Er werden wat meer parkeerplekken toegevoegd. Nog altijd voldeed het niet aan de eisen van de bewoners. “Op een plek waar twaalf auto’s op dit moment staan, blijven er op die tekening maar zeven over.” En dat is lang niet het enige waar Schaap en de overige buurtbewoners nog altijd vol onbegrip over zijn.

Ook de plekken waar de containers naartoe worden verplaatst zijn namelijk vrij merkwaardig, zo vindt Schaap. “Op een huidige parkeerplek worden dan containers geplaatst. Er gaat er dus één af, terwijl containers nu op een prima plek staan. Niemand heeft daar last van. Er hoeft dus niet een extra parkeerplek te verdwijnen voor die containers.”

Als klap op de vuurpijl kwam de gemeente met een reactie richting de buurtbewoners die niet in goede aarde viel. “Er wordt gesteld dat bewoners ook met de fiets hun dingen kunnen gaan doen. Sommige mensen hier kunnen niet eens meer op de fiets.”

Bovendien zijn er ook meerdere gezinnen met oudere kinderen, dus komen er alleen maar auto’s bij. “Dat betekent dat je naar twee, drie of vier auto’s per huishouden kan gaan. Nu is er ruimte voor één auto per huishouden ongeveer. Dat gaat voorlopig nog redelijk, maar de gemeente wil op basis daarvan nog schrappen. Dan gaat het naar 0,6 auto per huishouden”, stelt een buurman van Schaap.

De Gemeente is geïnspireerd door Stadspolders, vooral op het gebied van woonerven. “Hierdoor wordt de wijk ook veiliger en is er dus meer groen en evenveel parkeren gerealiseerd.”

Derde tekening
Inmiddels is er een derde tekening verschenen. Eentje waar Schaap meer tevreden mee is. “De plekken die eerst op zeven stonden, zijn nu weer naar dertien gegaan.” Toch blijven er dingen waar de buurtbewoners werk van blijven maken. Zo blijven de containers op de tekening staan op plekken waar nu parkeerplaatsen zijn.