DORDRECHT – Dordrecht heeft een nieuw stadsmerk en pay-off: ‘Het begint in Dordrecht’. Met als doel om Dordrecht sterker te profileren en is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen ondernemers, organisaties en de gemeente Dordrecht, onder regie van Dordrecht Marketing & Partners. De lancering markeert de start van een herkenbare uitstraling voor de stad inclusief een nieuw beeldmerk dat staat voor de stad, het water, het groen en dynamiek.  Het is ook het begin van een nog bredere samenwerking om samen het verhaal van Dordrecht te vertellen. ( Foto’s: Stolk Fotografie )

Het nieuwe merk werd vanavond door burgemeester Nanning Mol gelanceerd in Schouwburg Kunstmin. Tijdens dit evenement is de ontwikkeling van het merk Dordrecht gepresenteerd ondersteund door verhalen, beelden, muziek en ontmoetingen. Het werd een moment om samen te vieren waar Dordrecht voor staat en waar de stad naartoe groeit.

Een merk van en voor de stad
De afgelopen maanden hebben tientallen Dordtse bedrijven en organisaties meegedacht en gewerkt aan het stadsmerk. De ontwikkeling van het merk begon met graven in de geschiedenis, gesprekken voeren, enquêtes en merksessies met betrokken bewoners en lokale organisaties. Uit deze sessies kwamen drie kernwaarden naar voren: initiatiefrijk, eigenzinnig en veerkrachtig. Dordtenaren herkennen zich in de mentaliteit van aanpakken, samenwerken en vernieuwen. Deze waarden vormen de basis voor hoe de stad zich voortaan presenteert. Deze waarden kunnen bezoekers en bewoners de komende jaren zien bij uiteenlopende uitingen; video’s, foto’s, campagnes en evenementen. Burgemeester Nanning Mol nam een 3D-geprinte ‘D’ in ontvangst en werd daarmee de eerste ambassadeur en vertolker van het nieuwe merkverhaal. De burgemeester moedigt Dordrecht aan om met hem aan de slag te gaan.

“Dordrecht is een stad met een rijke geschiedenis en veel karakter, maar ook met ambitie. Daarom steken we samen de handen uit de mouwen en kijken we vooruit. Het nieuwe merk verbindt de verhalen en de inzet van onze inwoners en ondernemers. Het zet Dordrecht nog beter op de kaart!” Dave Geensen directeur-bestuurder Dordrecht Marketing & Partners ziet de lancering als een mooie tussenstap in opmaat naar een stadsbrede samenwerking.

“Het merk is gegroeid vanuit gesprekken en ideeën van Dordtenaren zelf. We hebben samen herontdekt wat Dordrecht uniek maakt en dat vormt nu de basis voor een nieuwe samenwerking. We zijn positief verrast door het enthousiasme en de betrokkenheid van alle partijen die hebben meegedacht en staan te popelen om hiermee aan de slag te gaan. De komende jaren bouwen we verder aan de merkalliantie, waarin organisaties, ondernemers en inwoners elkaar versterken en samen het verhaal van Dordrecht gaan vertellen.”

Samen het verschil maken
De komende jaren worden verschillende verhaallijnen samen met partners  verder uitgewerkt. Alle partijen die samenwerken rondom de stadsmarketing vormen ook een nieuw netwerk van partners die zich inzetten om de aantrekkingskracht van de stad te versterken. Iedereen binnen de alliantie draagt op zijn of haar manier bij aan het uitdragen van het merk. Met ideeën, acties en netwerken die Dordrecht zichtbaar maken als stad waar samenwerking en vernieuwing centraal staan. Met als doel om bewoners, talent en bezoekers te behouden en aan te trekken.

Een blik op de toekomst
De komende jaren wordt ingezet op een programma met netwerk bijeenkomsten, campagnes en activiteiten waarin het merk tot leven komt. Dordrecht Marketing & Partners coördineert dit samen met de aangesloten organisaties. De focus ligt hierbij op het vergroten van de landelijke en internationale bekendheid van Dordrecht en deze in te zetten voor de verdere ontwikkeling van de stad.