DORDRECHT – Aan het einde van de Kotterstraat in de Zeehavenbuurt zijn er vernieuwde hobbels geplaatst. De hobbels moeten ervoor zorgen dat de snelheid van auto’s eruit gehaald kan worden. Er is alleen één probleem: de nieuw geplaatste hobbels zijn nog lager en met minstens twintig kilometer per uur kan er gemakkelijk overheen worden gereden. (Foto: Stolk Fotografie)
De bewoners zijn niet te spreken over de huidige verkeerssituatie in de Kotterstraat. Aan het begin van de weg liggen vrij hoge hobbels die de snelheid er nog voldoende uithalen, maar achterin richting de Admiraal de Ruyterweg hebben de hernieuwde hobbels geen enkele toegevoegde waarde. Met hoge snelheid kan er makkelijk overheen gereden worden zonder af te remmen, bewoners vrezen voor een racebaan met ongelukken.
De Kotterstraat is een straat bij de Zeehavenlaan, waar veel kinderen spelen en regelmatig trekken naar het naastgelegen Cruyff Court, het voetbalveld van SSW, vechtsportclub Budokai Vleesenbeek of de Buurt- en Speeltuinvereniging Zeehavenkwartier. Veel verkeer rijdt er erg hard, ervaren buurtbewoners, en er zijn al verschillende ongelukken gebeurd.
Racebaan
“We hebben geklaagd over de hobbels die er voorheen lagen in de Kotterstraat. Na ongelukken met fietsers en scooters zijn er door de Gemeente Dordrecht aanpassingen gedaan. Maar wat hebben we gekregen. Hobbels die niet eens hobbels genoemd mogen worden. Het zijn kleine verhogingen in de weg, al met al een totale racebaan”, zegt een buurtbewoonster. Het zijn dezelfde verhogingen als in de Zeehavenlaan, waar buurtbewoners ook al ervaren dat het een racebaan is.
De Gemeente Dordrecht heeft inderdaad het verzoek van de buurtbewoners ontvangen om iets te doen aan de hobbels en daarna actie ondernomen. De klacht die bij de Gemeente binnen is gekomen, heeft betrekking op de zogeheten ‘biggenruggen’ die gevaarlijke situaties voor fietsers veroorzaakten. Dit zijn de witte betonnen elementen die de snelheid in de straat moesten verminderen. Verschillende valpartijen zijn daarover ook bij de Gemeente gemeld. “De drempel in de Kotterstraat is vervangen door een ander type dat meer standaard is in een dertig kilometergebied in een reguliere straat. Vorm, hoogte en lengte zijn conform landelijke richtlijnen van CROW”, zegt een woordvoerder van de Gemeente Dordrecht. CROW is een onafhankelijk Nederlands kenniscentrum voor bedrijven en overheden dat oplossingen ontwikkelt voor vraagstukken in infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid.
‘Niet serieus genomen’
Een andere buurtbewoonster voelt zich door de Gemeente Dordrecht ‘totaal niet serieus genomen’. Voornamelijk de veiligheid van buitenspelende kinderen haalt ze aan. “Door deze situatie kunnen de kinderen niet veilig oversteken. De sportschool in de buurt heeft al zo veel mails rondgestuurd naar hun leden om rekening te houden het met rijgedrag. Helaas heeft dat te weinig effect op de mensen. We zijn er met de buurt allemaal mee bezig, maar de gemeente wuift ons af.”
De Gemeente Dordrecht geeft op haar beurt aan juist open te staan voor feedback vanuit de buurt, maar dient met verschillende aspecten rekening te houden. “Als er een verzoek uit de buurt komt voor het aanpassen van drempels, kijken we altijd naar wat de buurt wil, maar vervolgens ook naar het aantal meldingen in Fixi, het soort weg, de locatie en de maximumsnelheid.” Meldingen in Fixi zijn het doorgeven van problemen, schade, of overlast in de openbare ruimte aan de Gemeente Dordrecht via de app of website. De Gemeente vervolgt: “dan bepalen we wat het beste past. Dan kan het zijn dat op een andere plek op dezelfde weg een andere drempel beter past. Bijvoorbeeld omdat er een kruising is op een uitrit of iets dergelijks”, sluit de Gemeente Dordrecht af.


