REGIO – Waterbus en Aqualiner, de twee grootste OV-veerdiensten van Nederland, vieren op 1 november samen hun 15e verjaardag. Dit jaar vervoeren ze samen 1,7 miljoen forenzen, scholieren, recreanten en toeristen.

Algemeen directeur Gerbrand Schutten is trots : “Uiteindelijk ben ik vooral blij dat we er samen met onze opdrachtgevers Provincie Zuid-Holland, de Drechtsteden, het Havenbedrijf en de Stadsregio Rotterdam in zijn geslaagd om een nieuw mobiliteitsproduct te ontwikkelen dat inmiddels een echt bestaansrecht heeft in de zuidelijke randstad. Daarbij ben ik van mening dat we als verbindende schakel op veel plaatsen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het terugdringen van de automobiliteit, de ruimtelijke ontwikkeling rondom de haltes, de toeristische bestedingen, het milieu en ook het imago van de regio. Dus die 1,7 miljoen reizigers willen we natuurlijk niet terug hebben op de snelweg of het onderliggende wegennet.”

Groei

Aqualiner en Waterbus maken sinds 2009 samen onderdeel uit van Aquabus B.V, een joint venture van Arriva Nederland en Koninklijke Doeksen. Sindsdien groeit de OV-dienst hard en is de klantwaardering hoog. “En we zijn voor mijn gevoel nog niet eens op de helft van de potentie die deze vervoersvorm in Nederland heeft”, zegt Schutten. “Er is nog zoveel water dat onbenut ligt te wachten om reizigers op een geweldige manier te vervoeren. Maar bovenal hebben we de afgelopen jaren bij Waterbus en Aqualiner laten zien dat met een markt- en bestemmingsgerichte benadering, het openbaar vervoer echt kan groeien.” In deze regio denkt Schutten ook nog groei te bereiken door onder meer het invoeren van e-tickets en regio-arrangementen met onder meer de Euromast, SS Rotterdam, het Dordrechts Museum en Werelderfgoed Kinderdijk.

Nieuwe diensten

Het jubileum wordt komend jaar gevierd met onder meer reizigersacties, een jubileumboek, een extra veerverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam en een rechtstreekse dienst vanuit Dordrecht en Rotterdam naar Kinderdijk. Tenslotte hoopt de onderneming in de loop van 2015 dan nog de BB Green te kunnen presenteren. Een volledig elektrisch aangedreven snel varende passagiersferry, die momenteel wordt gebouwd in Riga, Letland. Op dit moment vaart het bedrijf met dertien schepen die negentien verschillende haltes aandoen. Er werken 111 mensen bij het bedrijf.