ZWIJNDRECHT/DORDRECHT – De treinen met gevaarlijke stoffen die dagelijks door Zwijndrecht en Dordrecht denderen, vormen een aanzienlijk risico. Om deze risico´s te beperken investeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu, op aandringen van de gemeente Dordrecht en Zwijndrecht, 12 miljoen euro in aanvullende veiligheidsmaatregelen.

Met het geld worden onder meer wissels aangepast of verwijderd en geleiders tussen de rails aangelegd om het risico op een botsing of ontsporing verder te verkleinen. Op het spoor tussen Kijfhoek (Zwijndrecht) en Wilgenwende (Dordrecht) zijn de afgelopen jaren al veel veiligheidsvoorzieningen gerealiseerd. Die zijn er vooral op gericht om sneller te kunnen ingrijpen bij calamiteiten. Er zijn deuren in geluidsschermen gemaakt, hulpverleningswegen en trappen aangelegd en op 27 plekken langs het spoor is een mobiele spoorslootoverbrugging gemaakt. Allemaal bedoeld om hulpdiensten sneller bij het spoor te kunnen laten komen. Verder zijn (blus)waterputten in de grond geboord en blusleidingen op de spoorbrug en de trappen aangelegd. Een nauwe samenwerking tussen de brandweer, ProRail en de gemeenten heeft ervoor gezorgd dat het project Spoorzone eind 2014 kan worden afgerond. Recent tekenden de partijen een overeenkomst met het ministerie voor de aanvullende investeringen in spoorveiligheid.

Extra veiligheidsmaatregelen langs het spoor2

Op de foto’s: Bij het project Spoorzone is de laatste jaren al veel gedaan om beter voorbereid te zijn op calamiteiten op het spoor. Burgemeester Schrijer (Zwijndrecht) en wethouder Mos (Dordrecht)maakten vrijdag een rondje met de pers langs een aantal van die voorzieningen. (Foto’s: Thymen Stolk)