DORDRECHT – Groep 8 van de Oranje Nassauschool in Stadspolders is vrijdag naar de Duurzaamheidsfabriek en het leXlab op het Leerpark geweest. De klas van juf Lisa Bosboom en juf Annelies van Keulen kreeg eerst een rondleiding door de Duurzaamheidsfabriek. Hierbij werd veel aandacht besteed aan hergebruik van materialen en het doel hiervan. De kinderen leerden onder meer hoe belangrijk het is om de omschakeling te maken van huidige brandstoffen olie, aardgas en steenkool naar duurzame energiebronnen zoals zon, wind en aardwarmte.
Daarna kregen de kinderen in het LeXlab, in de Duurzaamheidsfabriek, van docenten Tim Veldhuis en Olatz Apezetxea Etxeberria enkele workshops. Het LeXlab richt zich, in samenwerking met onderwijs, overheid en ondernemers, op techniekeducatie die duurzaamheid bevordert. In de ene workshop maakten de leerlingen kennis met het programmeren aan de hand van de Ozobot. Dit zijn grappige kleine robotjes die hun route bepalen door lijnen te volgen. De kleuren van de lijnen waar ze overheen ‘lopen’ geven ze weer door licht te geven in de kleur van de lijn die ze volgen. De leerlingen konden de Ozobots zelf programmeren met kleurcodes. Deze kleurcodes moeten tussen zwarte lijnen worden getekend. De code blauw-rood-blauw betekent bijvoorbeeld ‘omkeren’ en wanneer het robotje deze code herkent, zal deze omkeren en zijn weg vervolgen.
Eigen ontwerp
De andere workshop richtte zich op 3D-printen en de 3D-pen. De 3D-printer werd door de docent voorzien van een ontwerpopdracht. De leerlingen konden zien hoe de machine aan het werk ging om dit ontwerp in 3D te printen. Daarna mochten zij zelf met de 3D-pen een eigen ontwerp tekenen. Dit bleek lastiger dan verwacht. Toch gingen de kinderen met een aantal fraaie ontwerpen naar huis. Deze groep 8 heeft nu een goed beeld van de termen ‘duurzaamheid’ en ‘energietransitie’. Bovendien weten zij ook hoe zij, nu en in de toekomst, hierin een verschil kunnen maken en misschien zelfs een actieve bijdrage aan kunnen leveren door hun studiekeuze.