DORDRECHT – Het Dordtse mediabedrijf New Sense Media heeft in januari voor de derde keer meegereisd met de Arctic Challenge Tour, een autotocht door Scandinavië richting Noordkaap. De beelden die regisseur/producent Jim Kriens en zijn team hebben vastgelegd zijn op de zondagen 9 en 16 maart te zien bij SBS6. Het was weer een behoorlijke slijtageslag, vertelt hij.

In een week legden de vijftien deelnemende teams zo’n 7.000 kilometer af, vaak onder barre omstandigheden. “Het was niet eerder zo koud tijdens de Challenge”, blikt Kriens terug. “We hebben de -38 graden aangetikt. Dat bemoeilijkt het filmen, want je cameralens bevriest voortdurend.” Maar ook de gladheid, plotseling overstekende rendieren en het feit dat het in het noorden slechts vijf uur per dag licht was, maakte het een niet eenvoudige onderneming. “Vorig jaar heeft één van onze mensen een ongeluk gehad. Dat is deze editie gelukkig niet gebeurd.”

Magisch

New Sense Media is een sterk groeiend Dordts onafhankelijk mediaproductiebedrijf, gevestigd op bedrijventerrein Dordtse Kil 3. “We maken veel bedrijfsfilms en doen veel voor RTL 4 en SBS 6”, vertelt Kriens. “Vaak leveren we de technische mensen en studioregisseurs.” De Arctic Challenge, waarvoor New Sense Media zelf het tv-format maakte, is jaarlijks even andere kost. Tegenover alle ontberingen stonden overigens ook prachtige ervaringen. “De natuur is er overweldigend mooi. Het noorderlicht is magisch mooi.”

De eerste uitzending is komende zondag om 11.30 uur op SBS6. Daarin is ook te zien hoe het volkszanger Thomas Berge, één van de deelnemers, vergaat.

Arctic Challenge (1) Arctic Challenge (2) Arctic Challenge (3) Arctic Challenge (4) Arctic Challenge (5)