“Stuurman aan wal”

Telkens als je denkt dat er nu toch wel genoeg onhandige maatregelen en vreemde redenaties vanuit de afdeling verkeer van de gemeente Dordrecht zijn gekomen wordt het nóg gekker. In de twintig jaar dat ik hier wekelijks mijn stukkie mag schrijven is het nog nooit gebeurd dat het drie keer achtereen over één onderwerp gaat, maar de verkeersambtenaren en Meneer Rik, verantwoordelijk wethouder, hebben het voor elkaar gekregen. Niet verrassend, want ook de afgelopen dagen werd ik door tal van mensen aangesproken over de Randweg en de Merwedestraat.

Gemakshalve ga ik er nu maar even vanuit dat u weet waar ik het over heb, want er is op verkeersgebied zoveel aan de hand in Dordrecht dat ik het amper nog uit kan leggen. Vorige week kwam dus plots het bericht dat de Wantijbrug, in de Randweg N3, wordt opgeknapt en tien weken dicht gaat, maar wel open blijft voor de hulpdiensten. Sla dat laatste nog even op in uw geheugen. De Merwedestraat, recent versmald van twee naar één strook per rijrichting, wordt vanaf 20 januari de enige verbinding met de Merwedebrug, van en naar Papendrecht.

Ondeskundige mensen, zoals ik, dachten spontaan dat die straat dan wel weer verbreed zou gaan worden. Dat blijkt dus niet de bedoeling. Vreemd, want de gemeente gaf eerder aan dat de Merwedestraat over enkele jaren – als de Stadswerven zijn volgebouwd – met enkele rijstroken te weinig verkeer kan verwerken en dan dus weer naar dubbele rijstroken moet. Het verkeersaanbod op de Merwedestraat wordt echter begin 2020 nog véél groter dan wat extra autootjes van en naar de Stadswerven.

De gemeente houdt echter halsstarrig vast aan de versmalling. En met welke argumenten? Voor de hulpdiensten. Nou, ik denk dat die liever – en sneller – over de lege Randweg rijden. Niet voor niets is de Wantijbrug juist voor deze diensten open. Dan is er nog het argument dat als de Merwedestraat weer dubbele rijbanen krijgt het verkeer vastloopt op kruisingen ervoor en erna. Alsof dat nu niet gaat gebeuren… Enne, wie heeft allerlei straten in deze stad zo ingericht dat op diverse plekken nu al regelmatig de boel hopeloos vastloopt?

Ander argument voor vrije rijbanen is de bus. Om hoeveel bussen gaat het? Vier per uur? En als je zo begaan ben met openbaar vervoer dat vlot kan doorrijden, waarom staan bussen in het centrum dan regelmatig in de file? De Merwedestraat, en ik vrees nog veel meer plekken, zoals de aansluiting N3 op de A16, komen in de spits straks helemaal vast te staan. Het verkeersinfarct van Dordrecht lijkt onvermijdelijk. Meneer Rik, baas van de gemeentelijke verkeersbollebozen, voorspelt een hele nare periode. Dat ben ik helemaal met hem eens.

Kronkelaar

(Archieffoto: Thymen Stolk)