DORDRECHT – Eigenlijk iedereen is het er wel over eens dat het Damplein in Dubbeldam aantrekkelijker ingericht kan worden. In de loop der jaren verdwenen verschillende, te ambitieuze plannen, weer in een la. Het vorige week door de Dubbeldamse winkeliersvereniging gepresenteerde ontwerp is realistischer en biedt vele voordelen, stelt voorzitter en supermarktondernemer Pel ’t Lam. “Het plein wordt beter bereikbaar, verkeersveiliger, prettiger om te verblijven en te wonen én er komt meer parkeerruimte”, somt hij op.
Het begon bij de verbouwingsplannen van de Plus-supermarkt van Pel ’t Lam zelf. Hij hoopt dat ze medio volgend jaar zijn gerealiseerd. In die plannen wordt het voormalig kantoorpand van BeneVia, links van de supermarkt, gesloopt en komt er een uitbreiding van circa 400 vierkante meter. Aan de andere kant, rechts van de ingang van de super, komen twee markthallen. Als die er staan kunnen de vrachtwagens ’s ochtends tussen zeven en half negen naar binnen rijden, draaien op het eigen parkeerterrein van de Plus, en overdekt en met de deur dicht hun waren lossen. Nu vindt de bevoorrading nog plaats via de achterzijde of staan de vrachtwagens tijdelijk op de Dubbelsteynlaan West. “Straks kunnen de chauffeurs snel, geluidloos en overdekt lossen in de markthal”, legt ’t Lam uit. “Ze hoeven niet meer te steken voor de deur en ook niet meer via de Damstraat naar de achterkant van de winkel. De vrachtwagens komen aan via de Dubbelsteynlaan Oost, kunnen keren op ons terrein en snel lossen. Na half negen ’s ochtends doet de ene hal dienst als doorgang naar de parkeerplaats, de andere als markthal met verse producten.”
Grand-café
Tot zover de plannen voor de supermarkt. De uitbreidingsplannen vormden de opmaat om opnieuw te kijken naar een totale vernieuwing van de openbare ruimte, vertelt ’t Lam. “De gemeente heeft veel geïnvesteerd in de binnenstad. Dat is ook goed. Maar ook in de wijken is dat belangrijk.” Het CDA organiseerde vorige week een avond, waarop open gediscussieerd werd over het plein door bewoners, politici, winkeliers en vastgoedeigenaren. De winkeliersvereniging presenteerde er zijn impressies van hoe het zou kunnen worden. In het kort: het plein blijft van alle kanten bereikbaar, maar wordt als woonerf ingericht. De weg voor de winkelstrip met onder meer slager Versteeg en Van Pelt Kappers wordt autovrij. Door een efficiëntere inrichting van het parkeergedeelte komt er ruim 10 procent parkeerruimte bij. Rond dit deel komen tafelhoge hagen die de auto’s deels aan het oog onttrekken. Aan de kant van Foto van der Hoff zien ’t Lam en zijn collega’s een prettig verblijfsgebied voor zich. “We zouden daar heel graag een mooi grand-café zien. Met een terras.” De eerste reacties op de voorstellen zijn overwegend positief. “Dit plan is een vertrekpunt”, zegt ’t Lam. “Samen met winkeliers, bewoners, de gemeente en de verkeerscommissie kunnen we ze verder uitwerken.”
Toekomst
De uitbreiding van de supermarkt en de aanpak van het plein staan los van elkaar, maar zijn beide belangrijk met het oog op de toekomst, zegt Pel ’t Lam. “Alle winkels rond het plein zijn bezet, dat is uniek. Naast een grand-café missen we eigenlijk alleen een zaak in huishoudelijke artikelen. En een visboer wordt vaak genoemd. We mogen ons verder gelukkig prijzen; de mensen blijven komen. Maar om dat zo te houden moeten we nu wel gaan investeren.”