DORDRECHT – Met drie aanwinsten markeert het Dordrechts Museum het vertrek van Peter Schoon die vandaag, na ruim twintig jaar, afscheid neemt als directeur. De kunstwerken die zijn geschonken zijn kenmerkend voor de brede interesse en passie voor schilderkunst van de scheidend museumdirecteur. Het betreft een landschap uit 1871 met Molens bij Dordrecht van de Franse schilder Charles-François Daubigny (1817-1878), een werk van Ina van Zyl (1971) en een recent werk van Robert Zandvliet (1970).
Het werk van Zandvliet is een schenking van de Bedrijfsvrienden van het museum. Met de aanwinsten zet het museum het door Schoon ingezette beleid voort om de collectie te versterken met internationale accenten. En om met aanwinsten van belangrijke hedendaagse kunstenaars, in een museum met werken van zes eeuwen schilderkunst, te laten zien dat de schilderkunst nog altijd springlevend is.
Trots
Terugkijkend op de afgelopen twintig jaar is Peter Schoon vooral trots op de versterking van de collectie 19de-eeuwse schilderkunst. Hij heeft zich als directeur zeer beijverd voor de verwerving van internationale kunstenaars, waardoor er nu schilderijen van onder andere Gainsborough, Turner, Boudin, Ziem en Boggs in het Dordrechts Museum te zien zijn. Het was altijd zijn wens om ook een schilderij van de Franse voorloper van het impressionisme, Daubigny, aan de collectie toe te voegen. Tijdens het afscheidssymposium vanmiddag werd Molens bij Dordrecht onthuld en daarmee zijn lang gekoesterde wens vervuld.
Eerste Daubigny in Nederlands museum
Molens bij Dordrecht is een schilderij dat prachtig aansluit bij de gezichten op Dordrecht van Jongkind en Boudin, beide vrienden van Daubigny. Sinds de in 2005 door Schoon georganiseerde tentoonstelling Dromen van Dordrecht zijn deze werken actief verzameld. Het werk van de Franse, impressionistisch kunstschilder uit de negentiende eeuw, is een grote olieverfschets. Daubigny schilderde het in 1871 in de buurt van Dordrecht vanaf het water. In een brief beschreef Daubigny hoe hij een bootje had gehuurd om op de Maas de molens van Dordrecht te schilderen. Het schilderij is één van de resultaten. Het is los en vlot geschilderd en het schilderplezier spat er vanaf. De aankoop van het schilderij is de eerste ‘Hollandse’ Daubigny in een Nederlandse museumcollectie.
Boek over collectievorming
Om te laten zien hoe Peter Schoon het Dordrechts Museum verrijkt heeft, is er voor zijn vertrek een boek gemaakt waarin een overzicht is gemaakt van werk dat dankzij hem is verworven. In Een gedroomde collectie. Verzameld voor Dordrecht 2001-2022 zijn een (kleine) keuze uit al die aanwinsten belicht. Zo’n vijftig auteurs die de afgelopen jaren veel voor de musea hebben betekend, delen in een persoonlijke bijdrage hun verhaal. Conservatoren van het Dordrechts Museum geven bij elke deelcollectie een toelichting op de belangrijkste lijnen en accenten in het verzamelbeleid. De verhalen geven een bijzondere kijk op de collectie en ze schetsen een beeld van Peter Schoon als gedreven netwerker en verzamelaar. Een liefhebber met oog voor kwaliteit en voor kansen, met hart voor de musea en voor Dordrecht.
Nederlandse kunst
Gisterenavond nam Schoon al afscheid van de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum (BDM). Op dat moment mocht hij een recent werk van Robert Zandvliet (Terband 1970) onthullen, Zonder titel (2021). Het museum volgt de kunstenaar vanaf het begin van zijn carrière. Zijn eerste solotentoonstelling had Zandvliet in 1996 in het Dordrechts Museum. In de afgelopen twintig jaar verwierf het museum diverse werken van hem. In 2019 maakte Zandvliet in het museum de muurschildering Aan ’t Groothoofd.
Tijdens het afscheidssymposium vanmiddag kreeg Peter Schoon naast Daubigny’s werk ook een werk van kunstenares Ina van Zyl (Ceres, 1971) aangeboden, waaraan alle genodigden een bijdrage hebben geleverd. Het Dordrechts Museum heeft al langer een nauwe band met Van Zyl en heeft ook een aantal werken van haar in de collectie.