DORDRECHT – Als eerste ziekenhuis in Nederland biedt het Albert Schweitzer ziekenhuis thuismonitoring aan voor patiënten die een liesbreuk-, navelbreuk-, middenrifbreukoperatie of galblaasverwijdering ondergaan. Daarmee krijgen jaarlijks zo’n 700 tot 1000 operatieve patiënten intensieve nazorg via een app, zonder standaard ziekenhuisbezoeken. ( Foto: ASZ ) 

 

Na bewezen succes bij chronisch zieken, breidt het Dordtse ziekenhuis de inzet van thuismonitoring nu uit. Via een app blijven zorgverleners op afstand betrokken bij het herstel, zonder dat patiënten steeds terug hoeven naar het ziekenhuis.

 

Persoonlijke begeleiding via de app
Een week voor de operatie ontvangt de patiënt informatie via de app over het verloop en de voorbereiding van de ingreep. Vanaf de dag na de operatie worden korte vragen gestuurd over pijn, temperatuur en wondgenezing. Verpleegkundigen beoordelen de antwoorden en nemen indien nodig contact op.

“Patiënten ervaren het contact via de app als laagdrempelig en stellen sneller vragen,” zegt Lianne Schagen, verpleegkundig consulent thuismonitoring. Ook collega Naomi Conijn ziet voordelen: “We krijgen snel inzicht in het herstel en kunnen tijdig ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan.”

 

Meer regie voor patiënt
De monitoring duurt in totaal vier weken. Bij een voorspoedig herstel neemt de frequentie van vragen af. De patiënt houdt meer regie over het eigen herstel en ontvangt precies op het juiste moment informatie. “De standaard controle bij de chirurg vervalt, tenzij het nodig is,” aldus chirurg Joost van der Hoeven. “Dat voorkomt onnodige ziekenhuisbezoeken en maakt ruimte in de agenda van specialisten voor andere zorgvragen.”

Met deze uitbreiding speelt het Albert Schweitzer ziekenhuis in op de toenemende behoefte aan efficiënte, digitale zorg. Door vroegtijdig in te grijpen bij afwijkende signalen, kunnen complicaties of ziekenhuisopnames vaak worden voorkomen. Het ziekenhuis verwacht dat deze vorm van zorg in de toekomst de norm wordt bij meer medische ingrepen.