In wat ik toch nog steeds als onafhankelijke en betrouwbare media verneem is er goed nieuws; eind dit jaar komt er weer een ijsbaan in de Dordtse binnenstad. Dat is nieuws, maar waarom het goed nieuws is moet iemand mij eens uitleggen, want in één adem werd er bij verteld dat de gemeente Dordrecht, van uw en mijn belastingcentjes, er nog eventjes 120 duizend euro bij moet leggen om de schaatspret mogelijk te maken. De dames en heren stadsbestuurders vinden het zelf ook nogal gortig en riepen er meteen bij, dat de subsidie in de jaren hierna moet worden afgebouwd naar 50 mille. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

 

Subsidie? Hoezo subsidie? Als de overheid iets nuttig en/of noodzakelijk vindt, maar dat dat nooit tot stand kan komen zonder een financieel steuntje in de rug, dan is subsidie het middel bij uitstek om het onmogelijke mogelijk te maken. Is het aanleggen van een ijsbaantje op het Statenplein in Dordrecht dus onmogelijk zonder subsidie? Een ijsbaantje op de Meent in Papendrecht kan namelijk wél zonder subsidie. Dan moet je je toch eens achter de oren gaan krabben. Een kennis, van over de Moerdijkbrug, legde me haarfijn uit wat er mis is.

 

Hij woont in Prinsenbeek, waar op het dorpsplein traditioneel een schaatsbaan ligt. Zonder subsidie, want de gemeente Breda (waar Prinsenbeek onder valt) steekt 90 mille in de schaatsbaan in hartje Breda omdat een clubje alwetende figuren, luisterend naar de naam Breda Marketing, dat commercieel interessanter acht. En het stadsbestuur volgt dat advies braaf. Er klopt geen donder van en de parellel met Dordrecht is snel getrokken. Ook hier worden we al jaren geteisterd door het bemoeizieke Dordrecht Marketing, dat meer kapot maakt dan opbouwt.

 

Bemoeizucht maakt blind. Enthousiaste vrijwilligers en slimme ondernemers kunnen de allermooiste dingen opzetten en horeca en winkeliers doen daar graag aan mee. De voorbeelden liggen op talloze plekken, maar je moet het wel willen zien. Als overheid moet je het alleen maar helpen mogelijk maken. Faciliteren dus. Vroeger had Dordt daarvoor een evenementenbureau. Werkte prima. Mijn voorstel; herstel dat in ere, hef die akelige marketingclub op en steek de bezuiniging in het faciliteren van een Kerst-ijsbaan of wat gratis schaatsdagen op de Sportboulevard.

 

Thijs.