DORDRECHT – Het Big Rivers Festival kan al jaren rekenen op de steun van een aantal trouwe grote en kleinere sponsoren, maar om te kunnen blijven ontwikkelen en innoveren is uitbreiding van het aantal sponsoren noodzakelijk. In een zogenaamde sponsorkaart zijn de vele manieren om het muzikale volksfeest te steunen overzichtelijk op een rijtje gezet. (Archieffoto: Thymen Stolk)

“Big Rivers wordt gesteund door een mooie, vaste club bedrijven. Maar het is niet zo’n grote groep. Dat is een risico. Als er één bedrijf afhaakt, zit je meteen met een probleem. Daarbij willen we blijven innoveren en daar heb je extra budget voor nodig.” Aan het woord is Lars Sørensen. Hij tekent vanaf dit jaar voor een professionelere aanpak van de sponsoring van Big Rivers. “We willen een groter collectief van bedrijven aan gaan spreken”, vertelt hij. “Zij weten vaak niet van de vele mogelijkheden, terwijl zij het festival wel goed kennen en veel van hun medewerkers graag op Big Rivers komen. Voor bedrijven is het bijvoorbeeld al mogelijk om vanaf 250 euro mee te doen. En op de sponsorkaart is nu heel duidelijk terug te vinden wat je daar voor terugkrijgt.”

Exposure

Sponsors van Big Rivers zijn liefhebbers van muziek, van ontmoeting en van de prachtige Dordtse binnenstad. Sørensen: “Iedereen heeft zo zijn eigen drijfveren om een festival als Big Rivers te sponsoren. Voor de exposure, uit liefde voor de muziek of beide. Naast de meer dan 100.000 bezoekers op het festivalterrein bereikt Big Rivers de laatste jaren ook steeds meer mensen via de website en social media. Dit zijn prachtige kanalen om ook onze sponsors onder de aandacht te brengen. Op Facebook staan we bijvoorbeeld al rond de 10.000 likes. Ook de festivalkrant van onze mediapartner Dordt Centraal is een belangrijk element in onze communicatiestrategie. Er zijn verschillende manieren om mee te doen als partner of sponsor. Voor ieder type bedrijf of organisatie. Ook is er veel ruimte voor maatwerk.”

BRASS-partout

Een nieuwe categorie is de mogelijkheid om mee te doen als hoofdsponsor. Zij krijgen een prominente plaats in de uitingen en communicatie online en in print. Denk aan de festivalkrant en de banners bij de toegangspoorten van het festivalterrein. “Hoofdsponsors krijgen ook toegang tot de Big Rivers Business-borrel die voorafgaat aan de opening van het festival én krijgen toegang tot het programma van BRASS met vier BRASS-partouts.” De naam BRASS is vorig jaar geïntroduceerd. De BRASS-partout brengt sponsors, partners en liefhebbers van het festival samen in een programma met diverse activiteiten in aanloop naar en tijdens het festival. “BRASS-partout is ook een manier voor zzp’ers of kleine bedrijven om een bijdrage te leveren aan het festival. Afhankelijk van het sponsorpakket staan er allemaal leuke goodies, activiteiten en netwerkmogelijkheden tegenover.”

Meer weten over sponsoring? Neem contact op met Lars Sørensen via lars@bigrivers.nl.