REGIO – Het CDA Zuid-Holland luidt de noodklok over de voorgenomen bezuinigingen op de waterbus. De provincie wil de lijnen 21 (Rotterdam–Kinderdijk) en 23 (Dordrecht–Sliedrecht) schrappen, maar volgens de partij zou dat grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van inwoners in Sliedrecht, Alblasserdam en Molenlanden. ( Stolk Fotografie )

Tijdens de Statencommissie Bereikbaarheid en Wonen op 10 september sprak woordvoerder openbaar vervoer Dagmar van den Herik van het CDA haar zorgen uit. Zij wijst erop dat het adviesrapport waarop de plannen zijn gebaseerd tekortschiet: “De terugloop in reizigers komt vooral doordat er minder vaak wordt gevaren en de vaartijden slecht aansluiten op werktijden, bijvoorbeeld bij Boskalis in Papendrecht.”

Volgens het CDA blijkt de vraag naar vervoer over water juist uit het feit dat een particuliere aanbieder buiten de concessie om een verbinding onderhoudt tussen Dordrecht en Kinderdijk. De partij pleit daarom voor een efficiëntere, vraaggestuurde inzet van de waterbus en het betrekken van bedrijven om reizigersaantallen te vergroten.

Ook de groei van de regio onderstreept volgens Van den Herik het belang van de lijnen. “Kinderdijk ontvangt jaarlijks een miljoen bezoekers in een dorp van slechts 800 inwoners. In Sliedrecht komen er tot 2040 zo’n 2500 woningen bij. Die extra druk kan de weg niet aan. Goede waterverbindingen zijn cruciaal.” Het CDA roept Gedeputeerde Staten op opnieuw met alle betrokken partijen om tafel te gaan om een structurele oplossing te vinden en de lijnen te behouden. GS gaf aan bereid te zijn in gesprek te gaan met mogelijke partners.