DORDRECHT – Op basisschool De Griffioen stond woensdag alles in het teken van ontdekken, doen en dromen. Tijdens de jaarlijkse Skillsday kregen leerlingen de kans om hun talenten te verkennen, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en creatieve passies aan te wakkeren. De dag was een bruisend geheel vol kunst, techniek en zelfexpressie. ( Foto: Basisschool de Griffioen )

Voor de kleuters stond het thema ‘Onder water’ centraal, terwijl de leerlingen van groep 3 t/m 8 aan de slag gingen rond het thema ‘Verschillende rollen’. Daarbij stonden vragen centraal als: Wat doet een kunstenaar of muzikant precies? Welke rollen heb jij zelf in het leven – als leerling, broer, kleindochter of voetballer? En hoe zie jij jezelf later?

De workshops werden grotendeels verzorgd door gepassioneerde kunstdocenten van het SOC (Samen Ontwikkelen door Cultuur), mogelijk gemaakt dankzij de subsidie Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK). Deze landelijke regeling loopt van januari 2025 tot en met 2028 en maakt het mogelijk om kunst en cultuur stevig te verankeren in het onderwijs.

Tijdens de workshops lag de nadruk niet alleen op het eindproduct, maar vooral op het creatieve proces het onderzoeken, experimenteren en ontdekken stonden centraal.

De jongste groepen (1 t/m 5) volgden hun activiteiten op school, terwijl de oudere leerlingen uit groep 6, 7 en 8 een inspirerend uitje maakten naar het Energiehuis voor een reeks verdiepende workshops.

Skillsday werd zo een dag vol plezier, verwondering en persoonlijke groei – mede dankzij de inzet van het SOC, de betrokken leerkrachten en natuurlijk de enthousiaste leerlingen zelf.

Vervolg in zicht: Het team van De Griffioen gaat binnenkort bij het SOC leren hoe zij kunstlessen zelf kunnen opzetten volgens het principe van het creatieve proces – zodat kunstonderwijs ook in de toekomst springlevend blijft.