DORDRECHT – Volgende week is het 25 jaar geleden dat de allereerste editie van Dordt Centraal van de drukpersen rolde. Dankzij het lef van ondernemer Piet van Westen is dit anno 2025 het enige in Dordrecht verschijnende huis-aan-huisblad. Met andere woorden: de destijds nieuwe loot aan de stam is uitgegroeid tot marktleider zonder concurrentie.

Voor Piet van Westen was september 2000 een absurde periode. Niet alleen was hij volop bezig met het uit de grond stampen van Dordt Centraal. Zijn echtgenote Monique was ook nog eens hoogzwanger. “Je kan wel stellen dat ik twee bevallingen in goede banen moest leiden”, lacht Piet.

Dordt Nu, Merwesteyn, De Stem van Dordt, Woensdag. Stuk voor stuk bekende titels in het Dordtse medialandschap. Vele veranderingen in de mediaconsumptie en vele reorganisaties, overnames en fusies verder behoren ze allemaal tot het collectief geheugen van Dordrecht. Dordt Centraal heeft echter dankzij de standvastige koers van zijn voorman alle concurrenten overleefd en weet in een sterk evoluerend medialandschap 75.000 huishoudens in Dordrecht en Zwijndrecht te bereiken. En een veelvoud daarvan met de website www.dordtcentraal.nl.

Aanpakken

Piet van Westen verdiende zijn sporen als vertegenwoordiger bij BV De Dordtenaar. Eigenzinnig als hij is, wilde hij de zaken op zijn eigen manier aanpakken. Als zakenman pur sang rook hij kansen op de lokale advertentiemarkt. En zijn instinct bedroog hem niet. Hij had niet alleen de moed om voor zichzelf te beginnen. Ook nam hij een enorm financieel risico. Maar uiteindelijk met dankbaar resultaat. Als titel stond Dordt Centraal van het begin af aan als een huis. Dankzij de visie van Piet.

“Ik wilde een krant met actueel nieuws op tabloidformaat gaan maken. Ik wist dat daar behoefte aan bestond”, vertelt Piet. De bank bleek ontvankelijk voor zijn doortimmerde ondernemingsplan en verstrekte een lening, die hem in staat stelde om in no time een nieuw mediabedrijf in Dordrecht te vestigen.

Het begin van een spannend avontuur, waarvan de uitkomst bij aanvang ongewis was. Het pakte goed uit. 25 jaar later blijkt dat Piets instinct hem niet heeft bedrogen. Bovendien kwam hij goed beslagen ten ijs, zo bewijst zijn eerste begroting, die op enkele luttele duizenden guldens na klopte. “Ik was goed voorbereid”, blikt Piet terug. “Ik mag soms besluiten heel impulsief nemen, ik doe het nooit ondoordacht.

Gouden zet

De door Piet in de markt gezette formule – een nieuwskrant mét verdieping op een handig leesformaat – bleek een gouden zet. Eentje die hem vandaag de dag zonder meer verheft tot de status van mediamagnaat. Want Dordt Centraal heeft in de loop der jaren een unieke eigen positie op de lezersmarkt veroverd. Door het nieuws van om de hoek bij de mensen thuis op de deurmat te brengen.

Tel daar de veelgelezen columns Stuurman aan wal (Thijs Blom), Politiek gezien (Ben Corino) en Zorg en zo (Hans Janssen) en de populaire historische rubriek van Henk Mesman bij op en bedenk dat Dordt Centraal niet alleen het Dordtse gemeentenieuws publiceert, maar ook nog eens verreweg de meeste familieberichten herbergt.

Paradepaardje

Onder de bezielende leiding van Piet van Westen is Dordt Centraal uitgegroeid tot een toonaangevende weekkrant, die de markt én de lezers heeft weten te veroveren. Enthousiaste redacteuren en gemotiveerde vertegenwoordigers hebben van Dordt Centraal een paradepaardje weten te maken dat de concurrentie een meer dan gevoelige slag heeft weten toe te brengen en het niveau van het lokale sufferdje placht te ontstijgen.

Want als de inhoud klopt, komen de adverteerders vanzelf. Piet sprong 25 jaar geleden in het diepe en is in 25 jaar nooit kopje onder gegaan. Sterker nog: zijn ondernemersinstinct liet hem nooit in de steek en zo ontstond er al snel een tweede succesvolle onderneming. DC Vakkleding is een bloeiend bedrijf, gespecialiseerd in werk- en veiligheidskleding voor diverse sectoren. “Mijn zoon Joost, die dus in 2000 tegelijkertijd met Dordt Centraal het levenslicht zag en nu dus ook 25 jaar geworden is, geeft daar nu leiding aan. Dus de cirkel is rond. Hij weet zich geassisteerd door vakkundige medewerkers. Want een goed product staat of valt met het aantrekken van gepassioneerd en gedreven personeel”, betoogt Piet.

Wijkmagazines

En op mediagebied bleef het niet bij enkel een krant op woensdag. Voor een bedrijf dat zich het maken van mooie kranten – vol van aansprekende artikelen en in het oog springende advertenties – volkomen eigen had weten te maken, was het ontstaan van dochteronderneming DC Reclame – die zich ging richten op het maken en verspreiden van reclamedrukwerk en -producten – een logische stap in de succesrijke historie van het bedrijf.

Ondertussen breidde ook het portfolio aan uitgaven zich gestaag uit. Sinds enkele jaren geeft het bedrijf ook de zogeheten wijkmagazines Thuis in Centrum Reeland Staart, Thuis in Sterrenburg, Thuis in Stadspolders & Dubbeldam, Thuis in Papendrecht en Thuis in Zwijndrecht en de seniorenkrant Plusser uit. Stuk voor stuk populaire titels met verdiepende verhalen uit de wijk. En als mediabedrijf van deze tijd brengt Dordt Centraal ook online 24/7 het laatste nieuws op de goedbezochte website van Dordt Centraal.

Kortom: dankzij de visie en aanpak van Piet weet Dordt Centraal een maximaal lezerspubliek te bereiken. Lezers in Dordrecht en Zwijndrecht ervaren Dordt Centraal dan ook als een welkome gast, die elke week gratis – weliswaar ongevraagd, maar absoluut niet ongewenst – door de brievenbus komt en aldus  gekend, gelezen én gewaardeerd wordt. Het zal niemand verwonderen dat Piet als de ‘Murdoch van Dordrecht’ volop toekomstperspectief voor zijn onderneming ziet in een continu veranderend medialandschap.  “Dordrecht is nog lang niet van ons af!”, belooft Piet onomwonden. “Op naar de 30!”

 

Meer weten? Kijk op

www.dordtcentraal.nl

www.dcvakkleding.nl

www.dc-reclame.nl