DORDRECHT – De Dordtse VVD heeft samen met GroenLinks Dordrecht, Beter Voor Dordt en het CDA Dordrecht een initiatiefvoorstel ingediend dat het voor inwoners van Dordrecht makkelijker moet maken om hun elektrische auto op straat op te laden via stroom uit eigen huis. De fracties willen dat ‘verlengd privaat laden’ – in de volksmond: thuisladen op straat – voortaan vergunningsvrij wordt toegestaan. (Archieffoto Stolk Fotografie)
“Elektrisch rijden groeit, en het wordt tijd dat onze lokale regelgeving daarin meebeweegt”, stelt initiatiefnemer Alexander Kuhlmann (Dordtse VVD). “We willen het voor Dordtenaren eenvoudiger, goedkoper én efficiënter maken om hun auto op te laden, zonder dat ze vastlopen in onnodige bureaucratie.”
Waarom dit voorstel?
Het opladen van elektrische auto’s via eigen stroom – bijvoorbeeld met zonnepanelen – is niet alleen voordeliger voor bewoners, maar ontlast ook het openbare elektriciteitsnet en vermindert de druk op schaarse parkeerplekken. In de huidige situatie is hiervoor een vergunning nodig die slechts in uitzonderlijke gevallen wordt verleend. Het gevolg: de meeste inwoners kunnen niet thuisladen, ondanks dat ze daar technisch wél toe in staat zouden zijn.
Het voorstel wijzigt de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Dordrecht, zodat laadkabels voortaan vergunningsvrij over het trottoir mogen liggen, mits wordt voldaan aan duidelijke veiligheids- en gebruiksregels.
Heldere regels, geen juridische rompslomp
Het college wees eerder op mogelijke risico’s rond aansprakelijkheid, claimgedrag bij parkeerplekken en druk op de openbare laadpaaltarieven. Kuhlmann: “We nemen die zorgen serieus, maar laten in ons voorstel zien dat die bezwaren niet opwegen tegen de voordelen. Gemeenten als Noordwijk en Haarlemmermeer laten al zien dat dit prima kan, zonder noemenswaardige problemen.”
De indieners voorzien in een gedetailleerde motie met 17 concrete voorwaarden voor veilig en verantwoord gebruik van laadkabels in de openbare ruimte. Denk aan maximale kabellengte, veilige afdekking en heldere aansprakelijkheidsregels.
Voor wie geldt dit?
Het voorstel richt zich op bewoners die géén eigen oprit of garage hebben, maar wel over een laadpunt op eigen terrein of woning beschikken. Zij kunnen hun elektrische auto voortaan veilig laden op de parkeerplek voor de deur, zonder vergunningstraject.
Openbare laadpalen blijven belangrijk, benadrukken de indieners. “Voor bezoekers, bewoners in voetgangersgebieden en mensen zonder toegang tot eigen stroomvoorziening blijft het publieke laadnet cruciaal,” aldus Kuhlmann. “Maar door ruimte te geven aan thuisladen, zorgen we ervoor dat die publieke voorzieningen beschikbaar blijven voor wie ze echt nodig heeft.”