DORDRECHT – Huisartsenspoedpost DrechtDokters in de Drechtsteden voert half oktober een nieuwe service in: digitale zelftriage. Patiënten die de spoedpost bellen, kunnen voortaan hun klacht online omschrijven en direct advies krijgen, zonder in de telefonische wachtrij te staan.

Volgens manager Marcello Koedoot leidt zo’n 40 procent van de telefoontjes buiten kantooruren tot advies voor zelfzorg of een bezoek aan de eigen huisarts. “Als we die vragen digitaal kunnen afvangen, scheelt dat tijd voor zowel patiënten als huisartsen,” zegt hij.

De vragenlijst is gebaseerd op de website moetiknaardedokter.nl. Als blijkt dat contact met de spoedpost toch nodig is, blijft de plek in de wachtrij behouden en belt de spoedpost zelf terug. Contact met een triagist blijft altijd mogelijk. De digitale service maakt deel uit van het programma Zorgcoördinatie Zuid-Holland Zuid, waarin tien zorginstellingen samenwerken om de regionale spoedzorg beter te stroomlijnen.