DORDRECHT – De Dordtpas is in 2024 opnieuw van grote waarde gebleken voor de stad Dordrecht. Maar liefst één op de vijf Dordtenaren – ruim 20.000 inwoners – maakten gebruik van de pas, waarmee zij toegang kregen tot een breed scala aan culturele, sportieve en recreatieve activiteiten. In totaal werd er voor bijna €1,8 miljoen besteed bij 389 aangesloten aanbieders, een stijging van 7% ten opzichte van 2023. (Foto: Stolk Fotografie)

De Dordtpas is sinds 2020 dé stadspas voor alle Dordtenaren en bezoekers. Met aantrekkelijke kortingen, gratis toegang tot musea, sportactiviteiten, film, cultuur en horeca, stimuleert de pas sociale participatie en het ontdekken van alles wat Dordrecht te bieden heeft. De gemiddelde waarde van de pas steeg in 2024 naar €80, en het gebruik per pashouder nam toe van 4,5 naar 7 keer per jaar.

Wethouder Wim van der Kruijff: “De Dordtpas laat zien hoe we samen kunnen bouwen aan een stad waarin iedereen mee kan doen. Van museumbezoek tot sportevenement, van mantelzorger tot jongere – de Dordtpas maakt het mogelijk. De pas is een onmisbaar instrument voor Dordrecht.”

Waardering en maatschappelijke impact

Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de Dordtpas breed gewaardeerd wordt: pashouders geven gemiddeld een 8,0, met uitschieters onder mantelzorgers (8,1) en minima met kinderen (8,3). Ook aanbieders zijn positiever dan ooit, met een gemiddelde score van 7,9.

Tegelijkertijd laat het gebruik zien dat ook specifieke groepen veel profijt hebben van de pas. In 2024 maakten bijna 2.400 mantelzorgers gebruik van de Dordtpas, goed voor bijna 22.000 transacties. Ook vrijwilligers en huishoudens met een lager inkomen maken volop gebruik van het aanbod, mede dankzij gerichte acties en tegoeden.

Nieuwe koers en toekomstplannen

De gemeente zet in 2025 stevig in op groei. Met nieuwe verkooppunten zoals de VVV, uitbreiding van het aanbod (waaronder een samenwerking met een bekend attractiepark), en zichtbaarheid op lokale evenementen, moet de Dordtpas nóg toegankelijker en aantrekkelijker worden voor een breder publiek.

Voor jongeren is er een speciaal ‘Zomerpaspoort’, en het culturele aanbod wordt versterkt met nieuwe partners als de Kunstkerk en de Sterrenwacht. De ambitie is om het gebruik van cultuur via de Dordtpas te laten groeien van 11% naar 25%.