ZWIJNDRECHT – In de thuishaven van de waterbus aan de Lindstedijk in Zwijndrecht heeft Jeannette Baljeu, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, vrijdag de volledig elektrisch aangedreven waterbus Blue Venice gedoopt. De door Damen Shipyards Group gebouwde fast ferry gaat, samen met twee zusterschepen, vanaf begin april de route Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht onderhouden. Daarmee is het de eerste volledig elektrisch uitgevoerde veerdienst met meer dan twee haltes in Nederland. (Foto’s: Stolk Fotografie)
De drie waterbussen krijgen gedurende de zomer gezelschap van nog eens zes nieuwe, grotere, hybride aangedreven ferries. Deze, eveneens door Damen gebouwde schepen, vervangen de huidige vloot op de route Rotterdam-Dordrecht-Kinderdijk. Hier wordt dan meteen de nieuwe halte Rivium in Capelle aan den IJssel aan toegevoegd. Uiterlijk in 2030 worden ook deze zes waterbussen omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Daar zijn ze nu reeds op voorbereid.
Alle ov vrij van uitstoot
“De komst van de nieuwe zero-emissie en hybride schepen voor de Waterbus dragen bij aan de doelen van de provincie”, zegt gedeputeerde Baljeu. “Het is de ambitie dat in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij is van schadelijke uitstoot. Met de Blue Venice zetten we vandaag een belangrijke stap in het verlagen van CO2-, fijnstof- en stikstofuitstoot in de Drechtsteden.” Vanaf de ingang van de zomerdienstregeling, begin april, worden de elektrische waterbussen ingezet. Elke twee uur worden de fast ferries kort bijgeladen in Papendrecht, zonder dat de reiziger daar hinder van ondervindt. In samenwerking met de gemeente Papendrecht heeft Aqualiner recent een compleet nieuw laadstation gebouwd bij die halte.
Waterbus
“Naast dat ze emissieloos zijn, bieden deze nieuwe elektrische ferries onze reizigers veel extra comfort en mogelijkheden”, aldus Gerbrand Schutten van Aqualiner. “Er is variatie in zitmogelijkheden, inclusief een loungebank. Daarnaast is er volop ruimte voor de fiets. Mobiele apparatuur en elektrische fietsen kunnen aan boord opgeladen worden. Tenslotte is er een ruim (invaliden)toilet aan boord. En wat onze reizigers ook wel zal opvallen, is dat we vanaf april weer prominent met de naam ‘Waterbus’ gaan varen.” De rederij Aqualiner, waarin Swets, Damen en Purus Marine een belang hebben, opereerde aanvankelijk onder naam Blue Amigo. Dat wordt nu dus weer ‘ouderwets’ Waterbus. Het thema duurzaamheid komt aan boord overigens niet alleen tot uiting in de aandrijving. Damen heeft de schepen zo licht mogelijk uitgevoerd, onder andere door het gebruik van carbon. Daarnaast is het interieur gebaseerd op circulaire principes, met gerecyclede producten en het gebruik van veel natuurlijke materialen zoals wol en hout.